- -

Análisis de variables psicopedagógicas en hijos adolescentes violentos desde el modelo cognitivo

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Análisis de variables psicopedagógicas en hijos adolescentes violentos desde el modelo cognitivo

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Molla Esparza, Cristian es_ES
dc.contributor.author Aroca-Montolío, Concepción es_ES
dc.contributor.author Garcia-Garcia, Fran J. es_ES
dc.date.accessioned 2018-04-18T09:31:09Z
dc.date.available 2018-04-18T09:31:09Z
dc.date.issued 2018-04-16
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/100552
dc.description.abstract [EN] Parental abuse by sons and daughtersis a reality latent in our society. The present article analyzes the existence or not of psycho-pedagogical variables (academic and occupational) as risk factors in adolescents who exert violence against their parents. Methods used are descriptive, focused on the analysis of studies that contemplate these variables and compare them with research on aggressive offspring. Results suggest that these variables are risk factors for violent behaviors in adolescents due to violence towards parents and they suggest relevant issues to research, prevention and educational intervention. Hereby, from the cognitive model, interaction between intrapersonal and interpersonal cognition in violent adolescents is tried to be explained; as well as the cognitive abilities related to prosocial behavior against antisocial dispositions, with a view to social and educational intervention. es_ES
dc.description.abstract [ES] La violencia filio-parental es una realidad latente en nuestra sociedad. El presente artículo analiza la existencia o no de variables psicopedagógicas (académica y laboral) como factores de riesgo en hijos adolescentes que ejercen violencia contra sus progenitores. La metodología utilizada es descriptiva, centrada en el análisis de estudios que contemplan estas variables y las comparan con investigaciones sobre hijos agresores. Los resultados sugieren que éstos son factores de riesgo de conductas violentas en adolescentes por violencia filial y esbozan cuestiones relevantes para la investigación, prevención e intervención educativa. Asimismo, desde el modelo cognitivo, se intenta explicar la interacción entre la cognición intrapersonal e impersonal, principalmente, en adolescentes violentos; así como, las habilidades cognitivas vinculadas a la conducta prosocial frente a disposiciones antisociales, con miras a la intervención socioeducativa. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Revista sobre la infancia y la adolescencia
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Problemas familiares es_ES
dc.subject Estilos cognoscitivos es_ES
dc.subject Problemas de aprendizaje es_ES
dc.subject Adaptación social es_ES
dc.subject Habilidades es_ES
dc.subject Family problems es_ES
dc.subject Cognitive styles es_ES
dc.subject Learning problems es_ES
dc.subject Social adjustment es_ES
dc.subject Skills es_ES
dc.title Análisis de variables psicopedagógicas en hijos adolescentes violentos desde el modelo cognitivo es_ES
dc.title.alternative Analysis of psychopedagogical variable in violent adolescent childs based on cognition theory es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-04-18T07:50:11Z
dc.identifier.doi 10.4995/reinad.2018.7682
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Molla Esparza, C.; Aroca-Montolío, C.; Garcia-Garcia, FJ. (2018). Análisis de variables psicopedagógicas en hijos adolescentes violentos desde el modelo cognitivo. Revista sobre la infancia y la adolescencia. (14):53-73. doi:10.4995/reinad.2018.7682 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/reinad.2018.7682 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 53 es_ES
dc.description.upvformatpfin 73 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 14
dc.identifier.eissn 2174-7210


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record