Resumen:
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[EN] This article deals with the Mediterranean Design as an element of cultural identity and its main objective is to identify through the literary revision those epigraphs that define the "Mediterranean identity" in the ...[+]
[EN] This article deals with the Mediterranean Design as an element of cultural identity and its main objective is to identify through the literary revision those epigraphs that define the "Mediterranean identity" in the area of industrial design.
Great designers and emerging professionals question and ask about the continuity of the profession in these times of crisis, so it is necessary to understand that design is not alien to the social, economic and political changes, that the culture of the project has expand to generate alternatives more sensitive to reality. Faced with the widely spoken "Mediterranean style" from different
disciplines such as architecture, fashion, even cooking with the so-called "Mediterranean diet", is that this preliminary analysis aims to focus on the nature that defines the "Mediterranean" All this taking into account socio-cultural, economic and political variables in projects and actions such as the Mediterranean Corridor, which defines the geographical framework of action (the Latin Mediterranean Arc). It is detected in the first place; the existence of companies that currently and intuitively use the "Mediterranean identity" in the design and development of their products; and second, an important increase in the values of authenticity, respect for the environment and natural products, together with the cultural value associated with the product. Living together the handicrafts-industrial production binomials and regionalisms in a globalized market.
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[ES] Este artículo trata sobre el Diseño Mediterráneo como elemento de identidad cultural y tiene como objetivo fundamental identificar a través de la revisión literaria aquellos epígrafes que definen a la “identidad ...[+]
[ES] Este artículo trata sobre el Diseño Mediterráneo como elemento de identidad cultural y tiene como objetivo fundamental identificar a través de la revisión literaria aquellos epígrafes que definen a la “identidad mediterránea” en el área del diseño industrial.Grandes diseñadores y profesionales emergentes se cuestionan y preguntan sobre la continuidad de la profesión en estos tiempos de crisis, por lo que se hace necesario comprender que el diseño no es ajeno a los cambios sociales, económicos y políticos, que la cultura del proyecto ha de ampliarse para generar alternativas más sensibles con la realidad.Frente a lo ampliamente hablado del “estilo mediterráneo” desde diferentes disciplinas como la arquitectura, la moda, incluso la cocina con la denominada “dieta mediterránea”, es que este análisis preliminar tiene como objetivo centrarse en la naturaleza que define la “mediterraneidad”Todo ello atendiendo a las variables socio-culturales, económicas y políticas en proyectos y acciones como el Corredor Mediterráneo, el cual define el marco geográfico de actuación (el Arco Mediterráneo Latino).Se detecta en primer término; la existencia de empresas que actualmente y a modo intuitivo utilizan la “identidad mediterránea” en el diseño y desarrollo de sus productos; y en segundo lugar un importante incremento de los valores de autenticidad, respeto por el medio y los productos naturales, junto al valor cultural asociado al producto. Conviviendo los binomios artesanía-producción industrial y los regionalismos en un mercado globalizado.
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