[EN] The incursion of new information and communication technologies (ICT) into teaching has brought multiple benefits in education in general and university education in particular, facilitating and ...[+]
[EN] The incursion of new information and communication technologies (ICT) into teaching has brought multiple benefits in education in general and university education in particular, facilitating and improving the teaching-learning process. A project of a university teaching team is presented. Its purpose was to integrate various educational resources and ICT tools in the training process of the different subjects, evaluating their ability to favour the application of the Flipped Learning pedagogical approach. Flipped methodology used is briefly explained and the different resources and technological tools are shown grouped according to their functionality, describing their possibilities of didactic application. The results obtained after the analysis of the project show the great quantity and variety of ICT that favour the Flipped Learning, being numerous its didactic applications both inside and outside sessions. The use of these ICT has had a positive impact on students, improving their participation and perception of academic tasks and increasing the amount and quality of knowledge acquired. It has also had a positive effect on the work of teachers and the teacher-student relationship. They have favoured the implementation of active dynamics such as collaborative work and discussion, confirming the benefits offered by the binomial technology and Flipped pedagogy. Its application in very varied subjects evidences its possibility of extrapolation to other subjects and disciplines of knowledge.
[-]
[ES] La incursión de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (TIC) sobre la docencia ha aportado múltiples beneficios en la educación en general y la universitaria en particular, facilitando y mejorando ...[+]
[ES] La incursión de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (TIC) sobre la docencia ha aportado múltiples beneficios en la educación en general y la universitaria en particular, facilitando y mejorando el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se presenta un proyecto en equipo docente universitario cuya finalidad era integrar diversos recursos educativos y herramientas TIC en el proceso formativo de las diferentes asignaturas, evaluando su capacidad para favorecer la aplicación del enfoque pedagógico Flipped Learning. Se explica brevemente la metodología Flipped utilizada y se muestran los diferentes recursos herramientas tecnológicas agrupadas según su funcionalidad, describiendo sus posibilidades de aplicación didáctica. Los resultados obtenidos tras el análisis del proyecto muestran la gran cantidad y variedad de TIC que favorecen el Flipped Learning, siendo numerosas sus aplicaciones didácticas tanto dentro como fuera de las sesiones presenciales. El uso de estas TIC ha supuesto un impacto positivo en los estudiantes, mejorando su participación y percepción de las tareas académica y aumentando la cantidad y calidad de conocimientos adquiridos. También ha tenido un efecto positivo en la labor del profesorado y en la relación docente-alumnado. Han favorecido la puesta en práctica de dinámicas activas como el trabajo colaborativo y la discusión, constatándose los beneficios que ofrece el binomio tecnología y enfoque Flipped. Su aplicación en muy variadas asignaturas evidencia su posibilidad de extrapolación a otras materias y disciplinas de conocimiento.
[-]
|