Resumen:
|
[EN] The massive incorporation of the technological resources in the classrooms of the infantile and primary centers has been a reality evident for some years, thanks to state plans like School 2.0 or autonomous ones ...[+]
[EN] The massive incorporation of the technological resources in the classrooms of the infantile and primary centers has been a reality evident for some years, thanks to state plans like School 2.0 or autonomous ones like EducaMadrid or the Intelligent Educational Centers in the Valencian Community. And although much has been written in recent times about digital competence and the initial training of teachers in public universities, it is necessary to continue investigating and reflecting on their suitability and implementation in a society in continuous technological change. On this subject, in these lines it is tried to analyze the curriculum of the Teaching Degrees of several public universities, as much of Spain as of the Valencian Community. The final aim is to know, describe and reflect on the initial training of teachers in digital competition, as they will soon be teachers who take care of a native students in technology. The results of the study show certain limitations on the total number of specific credits on information and communication technologies (ICT) and, on the other hand, the low cross-border presence in a very small number of subjects; excepting, obviously, the students of the mention in TIC. Therefore, and by way of conclusion, the real possibilities of improving teaching and adaptation to the new social reality through ICT are largely dependent on the will of each future teacher, who should seek further training outside of the official degrees analyzed.
[-]
[ES] La incorporación masiva de los recursos tecnológicos en las aulas de los centros de infantil y primaria es una realidad evidente desde hace unos años, gracias a planes estatales como Escuela 2.0 o autonómicos como ...[+]
[ES] La incorporación masiva de los recursos tecnológicos en las aulas de los centros de infantil y primaria es una realidad evidente desde hace unos años, gracias a planes estatales como Escuela 2.0 o autonómicos como EducaMadrid o los Centros Educativos Inteligentes en la Comunidad Valenciana. Y aunque mucho se ha escrito en los últimos tiempos acerca de la competencia digital y la formación inicial del profesorado en las universidades públicas, es necesario seguir indagando y reflexionando sobre su adecuación e implementación en una sociedad en continuo cambio tecnológico. Sobre este tema se pretende analizar, en estas líneas, los planes de estudio de los Grados de Magisterio de varias universidades públicas, tanto de España como de la Comunidad Valenciana. El fin último es conocer, describir y reflexionar sobre la formación inicial del profesorado en competencia digital, ya que serán próximamente los docentes que se ocupen de un alumnado nativo en tecnología. Los resultados del estudio muestran ciertas limitaciones en cuanto al total de créditos específicos sobre tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y, por otra parte, la escasa presencia como transversal, en un número muy reducido de materias; exceptuando, obviamente, el alumnado de la mención en TIC. Por tanto, y a modo de conclusión, las posibilidades reales de mejorar la enseñanza y la adaptación a la nueva realidad social a través de las TIC quedan pendiente, en gran medida, de la voluntad de cada futuro docente, que deberá buscar una mayor formación fuera de las titulaciones oficiales analizadas.
[-]
|