Resumen:
|
[EN] This article analyzes the experience of using different collaborative work tools to dynamize the tasks that help to acquire and improve key competence ethical, environmental and professional responsibility. The selected ...[+]
[EN] This article analyzes the experience of using different collaborative work tools to dynamize the tasks that help to acquire and improve key competence ethical, environmental and professional responsibility. The selected tools are integrated in the learning management system (LMS), PoliformaT, of the Universitat Politècnica de València. In particular, we have worked with the forum and the wiki, and the blog which is integrated in Poliblogs. In this experience three Bachelor degrees and a Master degree of engineering and life sciences have been involved: Bachelor's Degree in Environmental Sciences, Bachelor's Degree in Rural and Agrifood Engineering, Bachelor's Degree in Mechanical Engineering and Master's Degree in Design Engineering. The results show that the students value the experience satisfactorily thanks to the virtual interaction with other colleagues and they highlight the extra motivation offered by the use of these tools. It is noteworthy that to obtain good results there are two key elements: 1) clear rules of operation and evaluation and 2) high participation of the teacher as moderator.
[-]
[ES] En el presente artículo se analiza la experiencia de uso de distintas herramientas de trabajo colaborativo para dinamizar las tareas que ayudan a adquirir y mejorar la competencia transversal responsabilidad ética, ...[+]
[ES] En el presente artículo se analiza la experiencia de uso de distintas herramientas de trabajo colaborativo para dinamizar las tareas que ayudan a adquirir y mejorar la competencia transversal responsabilidad ética, medioambiental y profesional. Las herramientas seleccionadas están integradas en la plataforma de gestión del aprendizaje, poliformat, de la Universitat Politècnica de València. En particular hemos trabajado con el foro y la wiki, además de con el blog integrado en Poliblogs. En esta experiencia han participado tres titulaciones de Grado y un Máster de ingeniería y ciencias de la vida: Grado en Ciencias Ambientales, Grado en Ingeniería Agroalimentaria y del Medio Rural, Grado en Ingeniería Mecánica, y Máster Universitario en Ingeniería del Diseño. Los resultados obtenidos muestran que el alumnado valora satisfactoriamente la experiencia gracias a la interacción virtual con otros compañeros y destacan la motivación extra que les ofrece el uso de estas herramientas. Es destacable que para la obtención de buenos resultados hay dos elementos clave: 1) Normas claras de funcionamiento y evaluación y 2) Alta participación del profesor como moderador.
[-]
|