Abstract:
|
[EN] The authors have developed a game based on traditional question-andanswer challenge as an alternative method to master classes. An important part of the contents and topics of the subjects taught by the authors are ...[+]
[EN] The authors have developed a game based on traditional question-andanswer challenge as an alternative method to master classes. An important part of the contents and topics of the subjects taught by the authors are developed using this new methodology. It is based on gamification, teamwork and collaborative learning combined with an adaptation of the Aronson puzzle technique. This game can be done in any type of environment or classroom, during the class time assigned to the subject and hardly requires additional material. On the other hand, with the development of the game, the Transversal Competences of the Universitat Politècnica de València "Comprehension and Integration", "Teamwork and Leadership", "Effective Communication" and "Planning and Time Management" are worked. Student satisfaction has been evaluated using this alternative teaching method presentin very positive results. Although the implementation of the method is recent, no barely records are available, it appears that the academic performance is increasing.
[-]
[ES] Los autores han desarrollado un juego basado en los tradicionales juegos de preguntas y respuestas como método alternativo a las clases magistrales. Una parte importante de los contenidos y temarios de las asignaturas ...[+]
[ES] Los autores han desarrollado un juego basado en los tradicionales juegos de preguntas y respuestas como método alternativo a las clases magistrales. Una parte importante de los contenidos y temarios de las asignaturas impartidas por los autores son desarrollados mediante esta nueva metodología, que se basa en la gamificicación, en el trabajo en equipo y en el aprendizaje colaborativo combinado con una adapctación de la técnica puzzle de Aronson. Dicho juego se puede realizar en cualquier tipo de entorno o aula, en el tiempo de clase asiganado a la asignatura y apenas requiere de material adicional. Además con su aplicación se trabajan en clase al mismo tiempo las Competencias Tranversales de la Universitat Politècnica de València de “Comprensión e Integración”, “Trabajo en Equipo y Liderazgo”, “Comunicación Efectiva” y “Planificación y Gestión del Tiempo”. Se ha evaluado la satisfacción del alumnado con respecto a este método alternativo de docencia con resultados muy positivos. Del mismo modo, aunque la implantación del método es reciente, no disponiendose de apenas registros, parece que se está logrando incrementar el rendimiento académico.
[-]
|