Resumen:
|
[EN] The refinement of digital cameras and the ease with which many photographers, especially younger ones, manage to capture an image by means of simple and intuitive steps, without the need for detailed technical knowledge, ...[+]
[EN] The refinement of digital cameras and the ease with which many photographers, especially younger ones, manage to capture an image by means of simple and intuitive steps, without the need for detailed technical knowledge, has caused considerable concern amongst photography teachers.
This study aims to discover, from a bibliographic revision and statistical sociological investigation into the state of photography linked to art, if the widespread mechanical attitude that seems to have taken hold amongst a significant percentage of photography enthusiasts also affects the professionals or if, on the other hand, they pay attention to photographic expression and its intention beyond simply pressing the button.
Therefore, the first question consists of establishing to what extent the work processes of the professionals have been affected by the use of this ever more intuitive technology, and asking if this occurs because the photographic code is so assimilated that all the decisions a photographer makes before taking a photograph are disregarded.
In the face of the revolution brought about by the digital system, the second approach aims to clarify if there is once again a need for a controlled and deliberate photographic process, which would make it necessary to redefine the functions of the photograph.
Here we can begin to specify the third and fourth doubts if there exists an idiosyncrasy of photography (the essence) and if it is possible to propose a photographic 'good practice' in the current digital panorama.
[-]
[ES] El refinamiento de las cámaras digitales y la facilidad con la que muchos fotógrafos, sobre todo los más jóvenes, logran captar una imagen mediante pasos sencillos e intuitivos sin necesidad de contar con conocimientos ...[+]
[ES] El refinamiento de las cámaras digitales y la facilidad con la que muchos fotógrafos, sobre todo los más jóvenes, logran captar una imagen mediante pasos sencillos e intuitivos sin necesidad de contar con conocimientos técnicos profundos, ha provocado una considerable preocupación entre los docentes de la especialidad fotográfica.
Este estudio pretende conocer, desde una revisión bibliográfica e indagación sociológico estadística sobre el estado de la fotografía vinculada al arte, si la actitud generalizadamente mecánica que parece haberse extendido entre un porcentaje significativo de aficionados a la fotografía afecta también a los profesionales o si, por el contrario, prestan atención a la expresión fotográfica y su intención más allá del disparo.
De ahí que la primera cuestión consista en conocer en qué medida ha repercutido el uso de esta tecnología cada vez más intuitiva en los procesos de trabajo de los profesionales y si ocurre porque el código fotográfico se encuentra tan asumido que se ignoran todas las decisiones que toma un fotógrafo antes de realizar una fotografía.
El segundo planteamiento pretende aclarar si ante la revolución que aporta el sistema digital resulta necesario posicionar de nuevo a la fotografía bajo un sistema de trabajo controlado e intencionado, lo que haría necesario redefinir las funciones del fotógrafo.
Se podrían así comenzar a concretar la tercera y cuarta duda: si existe una idiosincrasia de la fotografía (la esencia) y si se puede proponer un ‘buen hacer’ fotográfico sobre el panorama actual digital.
[-]
|