- -

ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA PRONUNCIACIÓN DE UNA LENGUA EXTRANJERA EN LA WEB 2.0

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA PRONUNCIACIÓN DE UNA LENGUA EXTRANJERA EN LA WEB 2.0

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Tomé, Mario
dc.date.accessioned 2011-04-04T13:26:36Z
dc.date.available 2011-04-04T13:26:36Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.issn 1886-2438
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/10670
dc.description.abstract [EN] This study focuses on learning pronunciation within the study of French as a foreign language (FLE) with the help of resources and tools of the web 2.0. The investigation was carried out both in the classroom and online (Campus Virtuel FLE, Universidad de León) and 178 students (mainly beginner level) have participated in it between 2005 and 2009. Firstly, we wanted to analyze the characteristics and modalities of different oral productions from students, as well as ICT tools and teaching tasks which have encouraged the creation of audiovisual recordings published in several educational web environments (weblogs, podcasts, social networking, education platform).We have also attempted to assess the reactions of students to the application of these tools, learning environments and pronunciation tasks, by carrying out three surveys which focus on their ICT skills and pronunciation within FLE. Finally we asked about the role which students, tutors and teachers play in the correction of pronunciation, taking into consideration the feedback strategies that have been observed in their interaction, with special emphasis on autocorrective feedback such as in collaborative pronunciation tasks corrected by the students. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este estudio se centra en el aprendizaje de la pronunciación del francés lengua extranjera (FLE) con la utilización de los recursos y herramientas de la web 2.0. La investigación se ha llevado a cabo dentro de un dispositivo de enseñanza presencial y a distancia (Campus Virtuel FLE, Universidad de León), en el que han participado 178 alumnos (principalmente de nivel débutant) entre los cursos 2005 y 2009. Se han seleccionado los entornos web y las tareas pedagógicas que han resultado más efi caces para el desarrollo de las competencias orales de los alumnos de FLE. Nuestra experimentación se ha centrado especialmente en sus producciones orales que han sido grabadas en distintos suportes digitales audio y video. Las estrategias de feedback para la corrección de la pronunciación constituyen un factor fundamental y de modo particular las prácticas colaborativas entre los alumnos. Los resultados obtenidos ponen de relieve aspectos cuantitativos (incremento de las producciones orales en el espacio de la clase y en los distintos entornos web: weblogs, podcast, redes sociales, plataforma de enseñanza), así como cualitativos, relacionados la implicación de los alumnos en los distintos contextos de aprendizaje de la pronunciación (autocorrecciones y correcciones colaborativas).
dc.language Español es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Enseñanza de lenguas asistida por ordenador es_ES
dc.subject Aprendizaje de la pronunciación es_ES
dc.subject Francés lengua extranjera es_ES
dc.subject Fle es_ES
dc.subject Corrección de la pronunciación es_ES
dc.title ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA PRONUNCIACIÓN DE UNA LENGUA EXTRANJERA EN LA WEB 2.0 es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2011-04-01T13:12:56Z
dc.identifier.doi 10.4995/rlyla.2010.771
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Tomé, M. (2010). ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA PRONUNCIACIÓN DE UNA LENGUA EXTRANJERA EN LA WEB 2.0. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 5:221-239. doi:10.4995/rlyla.2010.771 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/rlyla.2010.771 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 221
dc.description.upvformatpfin 239
dc.description.volume 5
dc.identifier.eissn 1886-6298 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record