Resumen:
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[EN] This study focuses on learning pronunciation within the study of French as a foreign language
(FLE) with the help of resources and tools of the web 2.0. The investigation was carried out both in the classroom
and ...[+]
[EN] This study focuses on learning pronunciation within the study of French as a foreign language
(FLE) with the help of resources and tools of the web 2.0. The investigation was carried out both in the classroom
and online (Campus Virtuel FLE, Universidad de León) and 178 students (mainly beginner level) have
participated in it between 2005 and 2009. Firstly, we wanted to analyze the characteristics and modalities of
different oral productions from students, as well as ICT tools and teaching tasks which have encouraged the
creation of audiovisual recordings published in several educational web environments (weblogs, podcasts,
social networking, education platform).We have also attempted to assess the reactions of students to the
application of these tools, learning environments and pronunciation tasks, by carrying out three surveys
which focus on their ICT skills and pronunciation within FLE. Finally we asked about the role which students,
tutors and teachers play in the correction of pronunciation, taking into consideration the feedback strategies
that have been observed in their interaction, with special emphasis on autocorrective feedback such as in
collaborative pronunciation tasks corrected by the students.
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[ES] Este estudio se centra en el aprendizaje de la pronunciación del francés lengua extranjera (FLE) con la utilización de los recursos y herramientas de la web 2.0. La investigación se ha llevado a cabo dentro de un ...[+]
[ES] Este estudio se centra en el aprendizaje de la pronunciación del francés lengua extranjera (FLE) con la utilización de los recursos y herramientas de la web 2.0. La investigación se ha llevado a cabo dentro de un dispositivo de enseñanza presencial y a distancia (Campus Virtuel FLE, Universidad de León), en el que han participado 178 alumnos (principalmente de nivel débutant) entre los cursos 2005 y 2009. Se han seleccionado los entornos web y las tareas pedagógicas que han resultado más efi caces para el desarrollo de las competencias orales de los alumnos de FLE. Nuestra experimentación se ha centrado especialmente en sus producciones orales que han sido grabadas en distintos suportes digitales audio y video. Las estrategias de feedback para la corrección de la pronunciación constituyen un factor fundamental y de modo particular las prácticas colaborativas entre los alumnos. Los resultados obtenidos ponen de relieve aspectos cuantitativos (incremento de las producciones orales en el espacio de la clase y en los distintos entornos web: weblogs, podcast, redes sociales, plataforma de enseñanza), así como cualitativos, relacionados la implicación de los alumnos en los distintos contextos de aprendizaje de la pronunciación (autocorrecciones y correcciones colaborativas).
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