Resumen:
|
[EN] Audiovisual gains more relevance nowadays, because it enables the demonstration of significant arguments that involve emotions that aren't easy to enunciate, allowing narratives that simulate and attest to complex ...[+]
[EN] Audiovisual gains more relevance nowadays, because it enables the demonstration of significant arguments that involve emotions that aren't easy to enunciate, allowing narratives that simulate and attest to complex realities.
In this sense, women that go through a violent process, on certain occasions, can take a distance to evidence more controlled aspects in a now more familiar and cooperative environment; if they are in that type of environment, or on the contrary, facing their everyday situation on a daily basis in continued vulnerability.
The purpose of this essay is to show the proyect “Porto'Alegre-Tijuana:'Women'looking'at'their'everyday'life'and'beyond” in a network of collaboration between research groups: Citizenship and art (UFGRS, Brasil) and Image and Creation (UABC, Mexico).
In adition to this, the procedure consisted in both cases on approaching this group of women that share risk situations (domestic violence, low income, low education and with difficulty entering the workforce). In the case of Porto Alegre, work was done with women who live in a low income neighborhood, with favela (shanties) characteristics. In the case of Tijuana, work was done with women from the rehab center Casa' Corazón. During several months we dialogued through several video workshops that resulted in various audiovisual works made by the participants which speak of their lives and also of the cities they live in.
An approximation to the daily lives of these two focal groups of women was proposed through the utilization of video as a communication tool, because it promotes a more intimate approach from the point of view of the participants themselves and at the same time narrates situations that constitute them based on their own specificities. Aspects that video formulates from an audiovisual language.
[-]
[ES] El audiovisual cobra cada vez más relevancia en la actualidad, puesto que permite demostrar argumentos significativos que involucran emociones que no son sencillas de enunciar, permitiendo narrativas que simulan y ...[+]
[ES] El audiovisual cobra cada vez más relevancia en la actualidad, puesto que permite demostrar argumentos significativos que involucran emociones que no son sencillas de enunciar, permitiendo narrativas que simulan y atestan realidades complejas. En este sentido, las mujeres que pasan por procesos violentos en ciertas ocasiones se puede tomar una distancia para evidenciar aspectos más controlados ahora en un ambiente más familiar y de cooperación; si están en este tipo de ambientes, o por el lado contrario enfrentándose todos los días a su situación cotidiana en continua vulnerabilidad. El propósito de este ensayo es mostrar el proyecto “Porto Alegre-Tijuana: mujeres mirando su vida cotidiana y más allá” en una red de colaboración entre grupos de investigación: Ciudadanía y Arte (UFGRS, Brasil) e Imagen y Creación (UABC, México). Sumado a esto, el procedimiento consistió en ambos casos en acercarse a este grupo de mujeres que comparten situaciones de riesgo (violencia doméstica, pocos recursos financieros, algunas con muy baja escolaridad y con dificultad para entrar en el mercado del trabajo). En el caso de Porto Alegre se trabajo con mujeres que habitan en un barrio de baja renta, con características de favela (chabolas). En el caso de Tijuana, se trabajo con mujeres en el Centro de Rehabilitación Casa Corazón. Durante varios meses se dialogó a través de talleres de video que derivaron en diversos audiovisuales realizados por las participantes, los cuales hablan de su vida y también de las ciudades en que viven. Se planteó un aproximación a la cotidianidad de esas mujeres de estos dos grupos focales a partir de la utilización del video como herramienta de comunicación, ya que este promueve un acercamiento más íntimo desde la mirada de las propias participantes y a la vez narra situaciones que las constituyen a partir de sus especificidades. Aspectos que el video formula desde el lenguaje audiovisual.
[-]
|