Resumen:
|
[EN] This paper presents the Marouflage of the parish of St. Bartholomew Apostle of
Godella. carrying out various studies and research, which demonstrate the
material nature and the conceptual meaning of the work, with ...[+]
[EN] This paper presents the Marouflage of the parish of St. Bartholomew Apostle of
Godella. carrying out various studies and research, which demonstrate the
material nature and the conceptual meaning of the work, with the intention to
make a proper proposal of intervention and a subsequent preventive
conservation.
With respect to the material of the work, we describe several aspects of the
work itself, such as: the technical procedure of the marouflage, emphasizing the
possible risk factors that may affect the conservation status of the work. Analysis
and study of samples of the work; Visual examination of the State of
conservation of the work, their possible alterations and environmental
conditions in which has, in relation to the thermo-hygrometrics parameters.
In relation to the conceptual level of the work begins to make a historical tour
of the era and the parish to understand the reason for its creation, delving into
the figure of the author, José Corell, master and painter with some recognition
in the godellense mid-20th-century society. In addition, it has deepened in
symbolism and iconography found in the pictorial representation, besides to its
formal characteristics and materials.
On the other hand, it has explored the linkage of the pictorial work with the
town of Godella. Through a series of interviews we have obtained to extract the
main values that owns this artwork in connection with the inhabitants of this
municipality.
All of these factors is presented a specific proposal of intervention and an
approach to preventive conservation for the right livelihood and protection of
the work.
[-]
[ES] En este trabajo se presenta el marouflage del Templo Parroquial de San Bartolomé Apóstol, llevándose a cabo diversos estudios e investigaciones, que ponen de manifiesto el carácter material y el sentido conceptual de ...[+]
[ES] En este trabajo se presenta el marouflage del Templo Parroquial de San Bartolomé Apóstol, llevándose a cabo diversos estudios e investigaciones, que ponen de manifiesto el carácter material y el sentido conceptual de la obra, con la intención de realizar una correcta propuesta de intervención y una posterior conservación preventiva.
Respecto al plano material de la obra se describen varios aspectos relevantes de la misma, como son: la técnica pictórica del marouflage, enfatizando los posibles factores de riesgo que pueden afectar al estado de conservación de la obra; análisis y estudio de muestras extraídas de la obra; examen visual del estado de conservación de la obra, sus posibles alteraciones y las condiciones ambientales en las que se haya, en relación con los parámetros termohigrométricos.
En relación al plano conceptual de la obra se comienza haciendo un recorrido histórico de la época y de la parroquia para entender el motivo de su creación, Indagando brevemente en la figura de su autor, José Corell. Asimismo, se ha profundizado en el simbolismo e iconografía que se encuentra en la representación pictórica además de sus características formales y materiales
Por otra parte, se ha explorado la vinculación de la obra pictórica con la población de Godella. Mediante una serie de entrevistas se han conseguido extraer los principales valores que posee esta creación en conexión con los habitantes de este municipio.
Atendiendo a todos estos factores se presenta una determinada propuesta de intervención y un planteamiento de conservación preventiva para la correcta subsistencia y protección de la obra.
[-]
|