Resumen:
|
[EN] LOMCE (2013) and Decrees of "urgent measures to turn on the calendar implementation" (BOE 298, RD 5/2016 of 9th December), and "characteristics, design and content of the High School evaluation in order to access to ...[+]
[EN] LOMCE (2013) and Decrees of "urgent measures to turn on the calendar implementation" (BOE 298, RD 5/2016 of 9th December), and "characteristics, design and content of the High School evaluation in order to access to the University "(BOE 309, Order ECD 1941/2016 of 23rd December), eliminate the possibility to be examined of specific subjects in the University Access Tests (PAU, now called EvAU). Industrial Technology subject suffers this problem and it isn’t anymore a Modality Core with a weight of 0.2. Its curriculum is oriented to the transition of students towards engineering and architecture studies. According to data from the CRUE 2015 (page 15), "the loss of registration in engineering education is worrisome because of the need of technological employment that requires an economy based on innovation". Men continue being the majority of registrations in engineering (76.4%) opposite to women (23.6%). In addition, the employment rate (2014) in Engineering and Architecture is 80.8%. The paper proposes the interdisciplinary content between STEM subjects, which through the methodology of projects or problems (PBL), improves the capacity of know-how, creativity and innovation.
[-]
[ES] La LOMCE (2013) y los Decretos de “medidas urgentes para la aplicación del calendario de implantación” (BOE 298, RD 5/2016 de 9 dic.), y “características, diseño y contenido de la evaluación de Bachillerato para el ...[+]
[ES] La LOMCE (2013) y los Decretos de “medidas urgentes para la aplicación del calendario de implantación” (BOE 298, RD 5/2016 de 9 dic.), y “características, diseño y contenido de la evaluación de Bachillerato para el acceso a la Universidad” (BOE 309, Orden ECD 1941/2016 de 23 dic.), eliminan la posibilidad de que el alumnado pueda examinarse de las materias específicas en las Pruebas de Acceso a la Universidad (PAU, ahora denominada EvAU). La materia de Tecnología Industrial sufre este problema, que era Troncal de Modalidad con ponderación de 0,2. Su currículo está orientado para la transición del alumnado hacia los estudios de Ingeniería y Arquitectura. Según datos de la CRUE 2015 (pág.15), “la pérdida de matrícula observada en la enseñanza de Ingeniería, resulta preocupante dada la necesidad de empleo tecnológico que requiere una economía basada en la innovación”. Los hombres continúan siendo mayoritarios en la matrícula de las ingenierías (76,4%) frente al de mujeres (23,6%). Además, la tasa de empleo (2014) en Ingeniería y Arquitectura es del 80,8%. La ponencia plantea la interdisciplinariedad de contenidos entre las materias STEM , que a través de la metodología de proyectos o problemas (PBL), mejora la capacidad del saber hacer, la creatividad y la innovación.
[-]
|