Resumen:
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[EN] Architecture can introduce us to the experience of memory; memory as reflection, and architecture as a drive for the experience of remembering as well as a container of information. Each object is de ned in a process ...[+]
[EN] Architecture can introduce us to the experience of memory; memory as reflection, and architecture as a drive for the experience of remembering as well as a container of information. Each object is de ned in a process in which different actors, their wills, options and experiences, are taken into account. This is the case of the artworks addressed by the present communication, in which we reveal and ask ourselves about the architectural gesture, the evoked memory and its social interpretation. Artworks that have achieved prominence for different reasons, such as the Hall of Remembrance, of Arieh Elhanani, Arieh Sharon and Benjamin Idelson (1961) in Yad Vashem, Jerusalem; for its scientific and historical significance, such as the Holocaust History Museum, also in Yad Vashem, by Moshe Safdie (2005); for its cultural or architectural relevance, such as the Jewish Museum (Extension of the Berlin Museum with the Department of the Jewish Museum) by Daniel Libeskind in Berlin (1999); and even because of the controversy they have raised, such as the Memorial to the Murdered Jews of Europe, also in Berlin, known as the Holocaust Memorial, by Peter Eisenman (2004).
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[ES] La arquitectura puede introducirnos en la experiencia de la memoria; memoria como reflexión, y arquitectura como dispositivo para la experiencia memorial a la vez que contenedor de la información. Cada objeto es ...[+]
[ES] La arquitectura puede introducirnos en la experiencia de la memoria; memoria como reflexión, y arquitectura como dispositivo para la experiencia memorial a la vez que contenedor de la información. Cada objeto es definido en un proceso en el que considerar diversos actores, sus voluntades, opciones y experiencias. Es el caso de las obras que aborda este trabajo, en las que evidenciar e interrogarnos sobre el gesto arquitectónico, la memoria evocada y su interpretación social. Obras que han alcanzado notoriedad por diferentes motivos: como la Sala del Recuerdo, de Arieh Elhanani, Arieh Sharon y Benjamin Idelson (1961) en Yad Vashem, Jerusalén; por su significado científico e histórico, como el Museo de Historia del Holocausto, también en Yad Vashem, de Moshé Safdie (2005); por su relevancia cultural o arquitectónica, como el Museo Judío (Ampliación del Museo de Berlín con el Departamento del Museo Judío) de Daniel Libeskind en Berlín (1999); e incluso por la controversia que han suscitado, como el Monumento en Memoria de los Judíos Asesinados de Europa, también en Berlín, conocido como el Monumento del Holocausto, de Peter Eisenman (2004).
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