Resumen:
|
[EN] This paper presents an opportunity for university students for "experiential learning", with the aim of developing a project aimed at vulnerable children with the aim of a primary prevention tool in school. A transversal ...[+]
[EN] This paper presents an opportunity for university students for "experiential learning", with the aim of developing a project aimed at vulnerable children with the aim of a primary prevention tool in school. A transversal theme was selected in subjects of the Double Degree of Criminology and Psychology, the "Child Grooming", focused on a real situation, beyond the "simulation". It is intended that children learn strategies to identify and avoid certain dangers in the network.
The methodology consisted in the development by consecutive phases: 1st Unification Criteria with the institution where the activity was carried out; 2nd Development and elaboration of the tool; 3rd. Simulation; 4th Real situation. The results of the activity were very satisfactory, from learning to usefulness.
The conclusions, the implementation of this methodology was very satisfactory for several reasons: to carry out the practice of what was learned and work in relation to the degree; for practicing the future profession in one of its areas such as "prevention"; for the feeling of being using friends who contribute to the community, and as a motivation to continue studying, learning and growing in the professional field.
[-]
[ES] En este trabajo se presenta una actividad a los estudiantes universitarios mediante el “aprendizaje experiencial”, con el que desarrollar un proyecto dirigido a menores vulnerables con el fin de establecer una herramienta ...[+]
[ES] En este trabajo se presenta una actividad a los estudiantes universitarios mediante el “aprendizaje experiencial”, con el que desarrollar un proyecto dirigido a menores vulnerables con el fin de establecer una herramienta de prevención primaria en la escuela. Se seleccionó un tema transversal en asignaturas del Doble Grado de Criminología y Psicología, el “Child Grooming”, enfocado hacia una situación real, más allá de la “simulación”. Se pretende que los menores aprendan estrategias de identificación y evitación de ciertos peligros en la red. La metodología consistió en desarrollo por fases consecutivas: 1ª Unificación criterios con la institución donde se llevó a cabo la actividad; 2ª Desarrollo y elaboración de la herramienta; 3ª. Simulación; 4ª Situación real. Los resultados de la actividad fueron muy satisfactorios, desde el aprendizaje, hasta la utilidad. Las conclusiones, la puesta en marcha de esta metodología fue muy satisfactoria por varias razones: por llevar a cabo la práctica de lo aprendido y elaborado en relación con la titulación; por practicar la futura profesión en uno de sus ámbitos como es la “prevención”; por la sensación de sentirse útiles aportando su contribución a la comunidad, y como motivación para seguir estudiando, aprendiendo y creciendo en el campo profesional.
[-]
|