Resumen:
|
[EN] Final Degree Project (FDP) tutoring cannot be left to chance of what is happening on a day. This requires planning and content that makes it possible for each student to be aware of the process that is being followed ...[+]
[EN] Final Degree Project (FDP) tutoring cannot be left to chance of what is happening on a day. This requires planning and content that makes it possible for each student to be aware of the process that is being followed and of the learning that is acquired. The aim of the article is double: on the one hand, to present the model of group tutoring that takes place in the Faculty of Education of Bilbao (UPV/EHU) since 2013/14, where the milestones and formative assessment instruments of the tutoring process are underlined. On the other hand, the aim is to analyze the opinion and valuations that students and teachers comment about the process and instruments. The results reveals: 1) FDP tutoring requires formative contexts in which knowledge and reflection is generated, or in other words; times, spaces, tasks and instruments that allow students individually and/or in group to build knowledge in a timely and registered manner along the time and, 2) the use of formative evaluation in this framework encourages reflection and the development of competences.
[-]
[ES] La tutoría del Trabajo de Fin de Grado (TFG) no puede dejarse al azar de lo que vaya aconteciendo en el día a día, sino que precisa de una planificación y un contenido que haga posible que cada estudiante sea consciente ...[+]
[ES] La tutoría del Trabajo de Fin de Grado (TFG) no puede dejarse al azar de lo que vaya aconteciendo en el día a día, sino que precisa de una planificación y un contenido que haga posible que cada estudiante sea consciente del proceso que está siguiendo y de los aprendizajes que va adquiriendo. El objetivo del artículo es, por una parte, presentar el modelo de tutoría grupal que se desarrolla en la Facultad de Educación de Bilbao (UPV/ EHU) desde 2013/14, en el que se hace hincapié en los hitos e instrumentos de evaluación formativa en el proceso de tutorización y, por otra parte, analizar la opinión y las valoraciones que el alumnado y profesorado vierten en relación al proceso e instrumentos. Los resultados nos desvelan que: 1) la tutoría del TFG requiere de contextos formativos en los que se genere conocimiento y reflexión, o dicho de otra manera; tiempos, espacios, tareas e instrumentos que permitan a los y las estudiantes de manera individual y/o grupal construir conocimiento de manera pautada y registrada en el tiempo y, 2) el uso de la evaluación formativa en este entramado, potencia la reflexión y el desarrollo de competencias.
[-]
|