Resumen:
|
[EN] In the art of interpretation and its teaching, the musical analysis become an essential tool as a source of intellectual knowledge of the work. Through the teaching of the sound-graphic analysis methodology, students ...[+]
[EN] In the art of interpretation and its teaching, the musical analysis become an essential tool as a source of intellectual knowledge of the work. Through the teaching of the sound-graphic analysis methodology, students can simultaneously obtain a global view of the work and another fragmented in different parameters. In the present study, with a sample of students enrolled in the subject Analysis of music of the twentieth and twenty-first centuries (Analysis III) of the Degree of Music of International University of La Rioja (UNIR), has been studied, among other relations of variables, the degree on learning by parameters and the satisfaction with the methodoloy use. Using statistical techniques such as variable correlation, linear regression and data consistency, an ex-post-facto retrospective and crosssectional design has been developed. The analytical parameters in which the students based the bulk of their learning on the subjects of Analysis I, Analysis II and Analysis III - included in three consecutive school years - were formal structure, texture, sentence form and style traits. The results of the statistical tests show a greater sensation of learning in function of the evaluation of the courses taken, compared to the obtained qualification.
[-]
[ES] En el arte de la interpretación y su enseñanza, el análisis musical resulta una herramienta imprescindible como fuente de conocimiento intelectual de la obra. A través de la enseñanza de la metodología de análisis-gráfico ...[+]
[ES] En el arte de la interpretación y su enseñanza, el análisis musical resulta una herramienta imprescindible como fuente de conocimiento intelectual de la obra. A través de la enseñanza de la metodología de análisis-gráfico sonoro, los estudiantes pueden obtener, simultáneamente, una visión global de la obra y otra fragmentada en distintos parámetros analíticos. De esta forma, pueden obtener una herramienta que les permita apreciar con claridad las relaciones internas de la obra musical. En el presente estudio, con una muestra de alumnos matriculados en la asignatura Análisis de la música de los siglos XX y XXI (Análisis III) del Grado de Música de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), se ha estudiado, entre otras relaciones de variables, el grado de aprendizaje por parámetros y la satisfacción por la metodología utilizada. Mediante técnicas estadísticas como la correlación de variables, la regresión lineal y la consistencia de datos, se ha elaborado un diseño ex-post-facto retrospectivo y de corte transversal. Los parámetros analíticos en que los estudiantes basaron el grueso de su aprendizaje en las asignaturas de Análisis I, Análisis II y Análisis III –impartidas en tres cursos escolares consecutivos– fueron estructura formal, textura, forma de la frase y rasgos de estilo. Los resultados de las pruebas estadísticas muestran una mayor sensación de aprendizaje en función de la valoración de las asignaturas cursadas, frente a la calificación obtenida.
[-]
|