- -

Flipped Classroom en la Formación Inicial del Profesorado: Perspectiva del alumnado

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Flipped Classroom en la Formación Inicial del Profesorado: Perspectiva del alumnado

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Sosa Díaz, María José es_ES
dc.contributor.author Palau Martín, Ramón Félix es_ES
dc.date.accessioned 2019-01-03T08:25:57Z
dc.date.available 2019-01-03T08:25:57Z
dc.date.issued 2018-12-28
dc.identifier.issn 1887-4592
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/114666
dc.description.abstract [EN] Currently, the “Flipped Classroom” is one of the pedagogical models that are revolutionizing the field of education, and it may be a way for changing the higher education. However, there is insufficient evidence yet of its advantages and disadvantages in this educational stage. The present research tries to analyse the perception and assessment made by the students who have experienced Flipped Classroom and what are the learning effects. Due to the characteristics of the phenomenon we decided to use a qualitative methodology based on case studies taking as unit analysis, in a subject of a Degree Primary Teacher Training. As data collection instrument was chosen based on questions directed interviews with open-ended responses. The results show that there is no agreement on the students regarding the Flipped Classroom. On the one hand, students are positive about the method and value the educational possibilities that make practical activities in the classroom, and work collaboratively. And secondly, they are a group of very critical students with the model and prefer to continue using a traditional methodology, mainly due to lack of habit of using active methodologies and establish the commitment to learning that these require. The main proposals for improving the methodological design,essentially, are the result mainly about the habits of use it. es_ES
dc.description.abstract [ES] Actualmente, el “Flipped Classroom” es uno de los modelos pedagógicos que están revolucionando el ámbito educativo, y puede que sea una palanca de cambio en la educación superior. Sin embargo, aún no existen suficientes evidencias de sus ventajas e inconvenientes en esta etapa educativa. Es por ello que con el presente trabajo de investigación se pretende analizar la percepción y valoración que hace el alumnado que ha experimentado Flipped Classroom y cuál es su efecto en el aprendizaje. Debido a las características del fenómeno objeto de estudio se decidió utilizar una metodología cualitativa basada en Estudios de Casos tomando como unidad de análisis una materia de la titulación de grado en Educación infantil y primaria. Como instrumento de recogida de información se optó por entrevistas dirigida basada en preguntas con respuestas abiertas. Los resultados evidencian que no hay un acuerdo en el alumnado respecto al Flipped Classroom. Por un lado, se encuentran estudiantes que valoran positivamente el modelo y que valoran las posibilidades educativas que tiene realizar las actividades prácticas en el aula, y trabajar de forma colaborativa. Y por otro, están un grupo de estudiantes muy críticos con el modelo y que prefieren seguir utilizando una metodología tradicional, debido principalmente a la falta de costumbre de utilizar metodologías activas y establecer el compromiso de aprendizaje que estas exigen. Las principales propuestas de mejora del diseño metodológico, esencialmente, son fruto principalmente de esta circunstancia. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof REDU. Revista de Docencia Universitaria
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Flipped Classroom es_ES
dc.subject Educación Superior es_ES
dc.subject Tecnologías de la Información y la Comunicación es_ES
dc.subject Metodología Didáctica es_ES
dc.subject Formación del Profesorado es_ES
dc.subject Innovación educativa es_ES
dc.subject Higher education es_ES
dc.subject Information communication technologies es_ES
dc.subject Teaching methodology es_ES
dc.subject Teacher training es_ES
dc.subject Educational innovation es_ES
dc.title Flipped Classroom en la Formación Inicial del Profesorado: Perspectiva del alumnado es_ES
dc.title.alternative Flipped Classroom for initial teacher training: Students perspective es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-01-02T09:30:12Z
dc.identifier.doi 10.4995/redu.2018.7911
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Sosa Díaz, MJ.; Palau Martín, RF. (2018). Flipped Classroom en la Formación Inicial del Profesorado: Perspectiva del alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 16(2):249-264. doi:10.4995/redu.2018.7911 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/redu.2018.7911 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 249 es_ES
dc.description.upvformatpfin 264 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 16
dc.description.issue 2


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record