Abstract:
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[EN] This is a feasible project carried out via a photography workshop with self-portraiture, visual
autobiography and family photos used as self-knowledge resources for people with SEN. Qualitative
research with a ...[+]
[EN] This is a feasible project carried out via a photography workshop with self-portraiture, visual
autobiography and family photos used as self-knowledge resources for people with SEN. Qualitative
research with a population of 14 young people and adults displaying different characteristics: autism,
Down syndrome, Aspergers, Prader Willi, moderate and slight mental retardation among others.
Techniques: documentary evidence, observation, and summative pre-test and post-test assessment. The
results show that: photography helps to activate high-level processes linked to the act of reading and
writing; it aids the development of different kinds of intelligence; the self-portrait mode serves a method
for projecting, constructing and reconstructing one´s own identity. Family albums and family photos are
both an excellent means of narration, as they directly involve the person in what is narrated. The
interactive process of inference and connotation was carried out through the construction of the
autobiographic narrative. These resources immerse the individual in their subjective world and help to
consolidate their identity via their vital reality. Photographic images are an effective tool for
encouraging proper self-appraisal, self-knowledge and self-esteem.
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[ES] Se trata de un proyecto factible desarrollado a través de un taller de fotografía de autorretrato,
autobiografía visual y foto de familia, utilizados como recursos de autoconocimiento en personas con
NEE. Una ...[+]
[ES] Se trata de un proyecto factible desarrollado a través de un taller de fotografía de autorretrato,
autobiografía visual y foto de familia, utilizados como recursos de autoconocimiento en personas con
NEE. Una investigación cualitativa, con una población de 14 jóvenes y adultos con características
diversas: autismo, síndrome de Asperger, Down, Prader Willi, retraso mental moderado y ligero, entre
otros. Técnicas: documental, observación y evaluación pretest-postest sumativa. Los resultados
concluyen que: la fotografía ayuda a activar procesos de alto nivel relacionados con el acto de leer y
escribir; contribuye al desarrollo de los diferentes tipos de inteligencias; en su faceta de autorretrato,
sirve de método proyectivo y de construcción y reconstrucción de la identidad propia. Tanto el álbum
familiar como la foto de familia son un medio privilegiado de narración, puesto que involucran a la
persona directamente con lo narrado. A través de la construcción del relato visual autobiográfico, se
llevó a cabo el proceso interactivo, de inferencia y de connotación. Dichos recursos sumergen al
individuo en su mundo subjetivo, ayudando a cimentar su identidad por medio de su realidad vital. La
imagen fotográfica es una herramienta eficaz para favorecer la adecuada valoración personal, el
autoconocimiento y la autoestima.
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