Resumen:
|
[EN] The Postcard is directly related to the Photography. Monumental views, different panoramas or picturesque
anecdotes are subjects handled by postcards. These topics have already been developed by drawing, engraving
and, ...[+]
[EN] The Postcard is directly related to the Photography. Monumental views, different panoramas or picturesque
anecdotes are subjects handled by postcards. These topics have already been developed by drawing, engraving
and, later, by photography... But the postcard represented much more than monumental collections or animated
images. It continued with this tradition but also experienced a great diffusion, never known before. The
manageable size of postcard, the use of photomechanical techniques and its mass production helped to lower
the costs of a product that otherwise would have been considered as a luxury item again.
The postcard was a phenomenon created in the nineteenth century and developed along the twentieth century. It
would not have existed without a strong photographic industry behind it. The photographs of many nineteenthcentury professionals served as repository of images for postcard publishers. There were also photographers
who joined this trend and decided to edit their photographs under this new format.
[-]
[ES] La tarjeta postal ilustrada es un fenómeno directamente relacionado con el medio fotográfico. Las vistas
monumentales, los panoramas de distintos parajes o las anécdotas más pintorescas son temáticas tratadas por
la ...[+]
[ES] La tarjeta postal ilustrada es un fenómeno directamente relacionado con el medio fotográfico. Las vistas
monumentales, los panoramas de distintos parajes o las anécdotas más pintorescas son temáticas tratadas por
la postal que ya habían sido desarrolladas por el dibujo, el grabado y, posteriormente, por la fotografía… Y es
que la tarjeta postal ilustrada actuó como continuadora de una tradición, pero supuso mucho más de lo que en
su momento fueron las colecciones de imágenes monumentales o animadas, ya que contó con una difusión
mayor. Su manejable tamaño, el uso de técnicas fotomecánicas y la producción en serie contribuyeron a
abaratar los costes de un producto que, de otra manera, habría sido nuevamente considerado como un artículo
de lujo.
La tarjeta postal fue un fenómeno creado en el siglo XIX y desarrollado a lo largo de todo el siglo XX, que no
habría existido sin una fuerte industria fotográfica a sus espaldas. La fotografía de muchos profesionales
decimonónicos sirvió como repositorio de imágenes para las editoriales de postales, y también hubo fotógrafos
que se sumaron a esta tendencia y que editaron sus fotografías bajo este nuevo formato.
La tarjeta postal es un producto editorial pero con una inequívoca raíz fotográfica.
[-]
|