Resumen:
|
[EN] This paper proposes a revision of some recent pedagogical practices in the field of photography propitiated by the digital revolution. On the one hand, it proposes an analysis of the real possibilities of its online ...[+]
[EN] This paper proposes a revision of some recent pedagogical practices in the field of photography propitiated by the digital revolution. On the one hand, it proposes an analysis of the real possibilities of its online teaching, based on the use of a whole set of resources and new tools provided by the present day technology. On the other, it deals with the way in which these same materials make possible to take further traditional masterclasses by means of the so-called "inverted classroom" procedure, which allows to change the habitual dynamics of lectures by a method that facilitates a personalized learning rhythm, more habitual in the collaborative, interactive and interconnected virtual contexts.
Finally, it exposes how the omnipresence of photography has implied an exponential increase of interest in deepening in this system of representation beyond its mere mechanical production, and how this development has led to an increase of specialized investigations, building new paradigms around the medium itself, which have germinated the need to define and delimit the theoretical and scholarly study of the photographic as a science, as a specific area of knowledge differentiated from its practice, to which the term “photography” is commonly associated.
[-]
[ES] Esta comunicación plantea una revisión en el ámbito de la fotografía de algunas prácticas pedagógicas de reciente cuño propiciadas por la revolución digital. Por un lado, se propone un análisis de las autenticas ...[+]
[ES] Esta comunicación plantea una revisión en el ámbito de la fotografía de algunas prácticas pedagógicas de reciente cuño propiciadas por la revolución digital. Por un lado, se propone un análisis de las autenticas posibilidades de su enseñanza online, en base a la utilización de todo un acervo de recursos y novedosas herramientas proporcionadas por la actual tecnología. Por otro, se expone como estos mismos materiales posibilitan llevar más allá las tradicionales clases presenciales mediante el procedimiento denominado “aula invertida”, que permite cambiar la dinámica habitual de lecciones magistrales por un método que facilita un ritmo de aprendizaje personalizado, más habitual en los contextos virtuales colaborativos, interactivos e interconectados.
Para finalizar, se expone cómo la omnipresencia de la fotografía ha implicado un incremento exponencial de personas interesadas en profundizar en este sistema de representación más allá de su mera producción mecánica, y como esto ha llevando a un aumento de investigaciones especializadas, generando nuevos paradigmas en torno al propio medio, que han hecho germinar la necesidad de definir y delimitar el estudio teórico y académico de lo fotográfico en tanto que ciencia, como área específica diferenciada de la práctica, a la que se asocia comúnmente el término fotografía.
[-]
|