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Cuphead y el futuro de la industria audiovisual

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Cuphead y el futuro de la industria audiovisual

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dc.contributor.author Palenzuela Criado, José Manuel es_ES
dc.date.accessioned 2019-03-25T08:39:09Z
dc.date.available 2019-03-25T08:39:09Z
dc.date.issued 2019-03-14
dc.identifier.issn 2173-6049
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/118490
dc.description.abstract [EN] It is very possible that anyone with some active interest in the world of animation (or who follows on Facebook someone like this) has been found in recent months with a clip, a gameplay or informative video about Cuphead. It is unlikely, however, that you have encountered the trailer. Nevertheless, it is one of the most reviewed games since four years ago, and it has crossed the barriers of gamers’ communities, reopening the famous debate of whether the videogame is art. And is that, as if it were the owner of an ad of dubious origin, it is "the dissemination strategy that brings head to marketing managers." In this review, José María Palenzuela overviews the present state of the indie videogame industry in the context of the ongoing crisis of the AV culture, and its evolution to new more interdisciplinary formats, with the consequent dissolution of the barriers between genres, starting from the analysis of the unpredictable success of the videogame Cuphead. es_ES
dc.description.abstract [ES] Es muy posible que cualquier persona con algo de interés activo en el mundo de la animación (o que siga en Facebook a alguien así) se haya encontrado estos últimos meses con un clip, “gameplay” o vídeo divulgativo sobre Cuphead. Poco probable es, sin embargo, que te hayas topado con el tráiler. Sin embargo, es uno de los juegos más comentados desde hace cuatro años, y ha traspasado las barreras de la comunidad “gamer”, reabriendo el famoso debate de si el videojuego es arte. Y es que, como si fuese el titular de un anuncio de dudosa procedencia, se trata de “la estrategia de difusión que trae de cabeza a los directores de marketing”. En esta reseña, José María Palenzuela comenta la presente situación de la industria del videojuego independiente en el contexto de la crisis de la cultura audiovisual actual, y su evolución hacia nuevos formatos más interdisciplinares, con la consecuente disolución de fronteras entre géneros, a partir del análisis del impredecible éxito del título Cuphead. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Con A de Animación
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Cuphead es_ES
dc.subject Videojuegos es_ES
dc.subject Indie es_ES
dc.subject Audiovisual es_ES
dc.subject Disney es_ES
dc.subject Animación es_ES
dc.subject Videogames es_ES
dc.subject Animation es_ES
dc.title Cuphead y el futuro de la industria audiovisual es_ES
dc.title.alternative Cuphead and the future of the AV industry es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-03-25T08:14:48Z
dc.identifier.doi 10.4995/caa.2019.11326
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Palenzuela Criado, JM. (2019). Cuphead y el futuro de la industria audiovisual. Con A de Animación. (9):14-18. https://doi.org/10.4995/caa.2019.11326 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/caa.2019.11326 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 14 es_ES
dc.description.upvformatpfin 18 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 9
dc.identifier.eissn 2173-3511


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