Resumen:
|
[EN] This paper presents an innovation that took place in the Pontifical Catholic University of Peru in the academic year 2016. The innovation use TIC in three ways: 1) incorporating audiovisual materials in all lessons ...[+]
[EN] This paper presents an innovation that took place in the Pontifical Catholic University of Peru in the academic year 2016. The innovation use TIC in three ways: 1) incorporating audiovisual materials in all lessons of a course, in a way that motivate the discussion and analysis of educational issues from the point of view of social sciences and in dialogue with reading material; 2) promoting the use of PAIDEIA (a Moodle) for the work and evaluation of the course, and for managing the audiovisual, digital and bibliographic resources; 3) offering the option to present their final assignment in an audiovisual format. Methods for evaluation were mixed, using both quantitative and qualitative methods, such as surveys and focus group. Results show a positive impact of audiovisual material in combination with bibliographic resources and oral presentations, fostering a greater participation and reflection among students, and a greater consciousness of their own learning. Students valued positively the use of PAIDEIA (Moodle platform), unknown for most students, and they learn to use it. Students also produced audiovisual material that reflected their learning. Such materials were in turn used for other course as audiovisual support material.
[-]
[ES] Este artículo presenta una experiencia de innovación docente realizada en la Pontificia Universidad Católica del Perú en el año académico 2016 en el marco de una maestría en antropología. Se propuso: 1) incorporar ...[+]
[ES] Este artículo presenta una experiencia de innovación docente realizada en la Pontificia Universidad Católica del Perú en el año académico 2016 en el marco de una maestría en antropología. Se propuso: 1) incorporar materiales audiovisuales en todas las clases sobre los temas del curso; 2) incentivar el uso de la plataforma de aprendizaje PAIDEIA (Moodle) para el trabajo y evaluación de los estudiantes a lo largo del curso y para la gestión de los recursos audiovisuales, digitales y bibliográficos empleados en el curso; 3) ofrecer la opción de presentar el trabajo final del curso en formato audiovisual. La evaluación utilizó métodos tanto cualitativos como cuantitativos, como encuestas y focus group. Los resultados muestran un impacto positivo del uso de audiovisuales en las clases en tanto estos se combinaban con recursos bibliográficos y exposiciones, fomentando una mayor participación y reflexión de parte de los alumnos, y una mayor conciencia de su propio aprendizaje. Los estudiantes valoraron positivamente el uso de la plataforma PAIDEIA, desconocida para la mayoría de ellos, y aprendieron a utilizarla. Asimismo, produjeron materiales audiovisuales que reflejaban sus aprendizajes y que se convirtieron a su vez en material para otros cursos.
[-]
|