Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Álvarez-Álvarez, Carmen | es_ES |
dc.contributor.author | Sanchez-Ruiz, Lidia | es_ES |
dc.contributor.author | Montoya-del-Corte, Javier | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T11:02:29Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T11:02:29Z | |
dc.date.issued | 2019-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/123178 | |
dc.description.abstract | [EN] Throughout the literature, there are several studies that highlight the importance of interaction in the classroom as a means to promote student learning. Based on this idea, and due to the absence of previous studies that do it, the objective of this work is to propose a questionnaire that allows to measure the level of interaction in university classrooms, as well as to identify the best interactive practices, from a triple perspective: observed teacher, external observer and student. This work is part of a teaching innovation project carried out by a multidisciplinary group of lecturers from the University of Cantabria. In this study, in addition to presenting the aforementioned questionnaire proposal, the research process for the collection of data and the analysis of results will be described. It is considered that the main contribution of this work is the proposal of an instrument for measuring interaction. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] A lo largo de la literatura, son varias las investigaciones que señalan la importancia de la interacción en las aulas como medio para favorecer el aprendizaje del estudiante. Partiendo de esta idea, y ante la ausencia de estudios previos que lo hagan, el objetivo de este trabajo es proponer un cuestionario que permita medir el nivel de interacción en las aulas universitarias, así como identificar las mejores prácticas interactivas, desde una triple perspectiva: docente observado, observador externo y estudiante. Este trabajo se enmarca en un proyecto de innovación docente llevado a cabo por un grupo multidisciplinar de profesores de la Universidad de Cantabria. En este estudio, además de presentar la propuesta de cuestionario antes mencionada, se describirá el proceso de investigación que se plantea para la recogida de datos y el análisis de resultados. Se considera que la principal contribución de este trabajo es la propuesta de un instrumento de medición de la interacción. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Working Papers on Operations Management | |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Interaction | es_ES |
dc.subject | University | es_ES |
dc.subject | Instrument | es_ES |
dc.subject | Measurement | es_ES |
dc.subject | Learning | es_ES |
dc.subject | Teacher | es_ES |
dc.subject | Lecturer | es_ES |
dc.subject | Critical friends | es_ES |
dc.subject | External observer | es_ES |
dc.subject | Student | es_ES |
dc.subject | Interacción | es_ES |
dc.subject | Universidad | es_ES |
dc.subject | Instrumento | es_ES |
dc.subject | Medición | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje | es_ES |
dc.subject | Docente | es_ES |
dc.subject | Amigos críticos | es_ES |
dc.subject | Observador externo | es_ES |
dc.subject | Estudiante | es_ES |
dc.title | Proposal of a questionnaire to measure the level of interaction in the university classrooms: version for teachers, students and observers | es_ES |
dc.title.alternative | Propuesta de un cuestionario para medir el nivel de interacción en las aulas universitarias: versión para docentes, estudiantes y observadores | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-07-04T10:54:15Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/wpom.v10i1.11245 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Álvarez-Álvarez, C.; Sanchez-Ruiz, L.; Montoya-Del-Corte, J. (2019). Proposal of a questionnaire to measure the level of interaction in the university classrooms: version for teachers, students and observers. Working Papers on Operations Management. 10(1):1-28. https://doi.org/10.4995/wpom.v10i1.11245 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/wpom.v10i1.11245 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 1 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 28 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 1989-9068 |