Resumen:
|
[CA] La motivació es pot definir com la determinació o voluntat que impulsa a la persona a
realitzar determinades accions o comportaments per tal d’aconseguir un determinat
objectiu. Estudis concloents afirmen que la ...[+]
[CA] La motivació es pot definir com la determinació o voluntat que impulsa a la persona a
realitzar determinades accions o comportaments per tal d’aconseguir un determinat
objectiu. Estudis concloents afirmen que la motivació afecta d’una manera molt
significativa al funcionament de les organitzacions, tant al seu personal com als
potencials consumidors.
A aquest treball final de grau, el focus ha estat posat en el client, mitjançant l’estudi de
la motivació d’aquests i entenent les particularitats del sector de l’empresa estudiada.
L’empresa estudiada, compta amb la particularitat de que és un Club de tennis. Més
concretament, es tracta del Club de Tennis Poliesportiu d’Ontinyent, del qual
estudiarem la seua escola.
El tennis, és un dels esports en els que la preparació psicològica és fonamental per a que
els jugadors puguen rendir al màxim de les seues possibilitats. És per tant factible pensar
que els factors psicològics, entre ells la motivació, afectaran en gran mesura el
comportament del jugador, a l’hora de competir, però també en l’elecció de l’escola en
la que vol formar-se (Balaguer, 1996)
En aquest treball de final de grau, més que el rendiment esportiu, s’estudia el grau de
motivació que adquireixen els jugadors amb els entrenadors o en general en l’escola en
la que entrenen actualment i tracten d’adquirir un nivell acceptable per a competir a
nivell autonòmic i nacional.
Per a portar a terme l’estudi, prèviament s’ha de conèixer l’escola en profunditat, tant
als jugadors estudiats com als entrenadors, que son la base de l’escola. Per aquest motiu
es realitza un estudi de l’estructura de l’escola, així com de totes les activitats
desenvolupades, per tal de determinar posteriorment sobre quins alumnes es vol incidir
en l’estudi. Elements externs a l’escola com un antic alumne, que ha rebut i coneix a la perfecció el
servei ofertit per l’escola serà també important per al nostre estudi, ja que marcaran
quina és la motivació idònia per als alumnes de l’escola com posteriorment s’explicarà.
A més, es realitza un estudi observacional a través d’un qüestionari prèviament
dissenyat en el que cada jugador avalua segons la seua percepció quins son els factors
motivadors que més o menys presència tenen al Club de Tennis Poliesportiu d’Ontinyent
segons la seua percepció. La mesura de cada factor es realitza mitjançant un interval i
una etiqueta lingüística. Açò permet establir una comparació entre el perfil ideal
realitzat el jugador de referència i el perfil real dels jugadors de l’escola i també
comparar en segona instància la motivació de cada jugador de l’escola amb la motivació
dels seus companys d’entrenament.
Una vegada obtinguts els resultats i per tal d’establir una comparació més minuciosa, es
procedeix a aplicar el nou algoritme proposat per Lourdes Canós Darós, investigadora
de la Universitat Politècnica de València. L’algoritme identifica quin és el jugador més
motivat amb l’escola de tennis i quin menys i ens proporciona informació sobre les
dades de motivació general, per a comprovar si ens trobem amb uns alumnes motivats
amb l’escola o pel contrari, no.
L’algoritme es porta a terme aplicant matemàtiques borroses, les quals permeten
ordenar les percepcions dels jugadors sobre els factors de motivació en l’escola de
tennis, en comparació amb el prototip de “Jugador Ideal” creat per un jugador de
referència considerat un usuari ideal, i posteriorment amb el “Jugador Ideal” creat pels
propis jugadors.
Acte seguit a l’aplicació de l’algoritme, es realitza un anàlisi descriptiu dels resultats, on,
a banda de determinar quin son els jugadors més motivats amb l’escola, determinarem
el grau de motivació general dels alumnes. Així, per a acabar, coneixent les causes que
provoquen la desmotivació en els jugadors, es porten a terme propostes de millora per
a tractar de pal·liar els efectes de la desmotivació en la mesura que es puga.
La desmotivació no és un factor que sols tinga que veure amb el servei oferit, però
aquest si que té una influència directa en el grau de motivació dels alumnes o clients.
Per tant, es tracta de realitzar eixa proposta de millora en el servei oferit, posant en el
punt de mira la motivació dels jugadors.
[-]
|