Resumen:
|
[EN] The methodology of the flipped classroom changes the way of understanding teaching, taking better advantage of the times we share in the classroom and distributing more optimally the work outside of it. On the other ...[+]
[EN] The methodology of the flipped classroom changes the way of understanding teaching, taking better advantage of the times we share in the classroom and distributing more optimally the work outside of it. On the other hand, in recent months we have seen a remarkable growth in audio consumption on the Internet. The podcast, as an example of this, is conceived as audio on demand with the main intention of ending the fugacity of the sound message, making it possible for the listener to go to the audio resource as many times as he wishes. In the present work we have considered the possibility of using the podcast as a pedagogical tool, so that its use in eminently theoretical subjects can be of great help to students. Thus, focusing on the subject Audiovisual Theory and Ecology, second year of the Degree in Audiovisual Communication of the UPV, we start with a quantitative analysis to know how the implementation of this tool can fit into the development of the subject.
[-]
[ES] La metodología de la clase inversa, o flipped classroom, cambia la forma de entender la docencia, aprovechando mucho mejor los tiempos que compartimos en el aula y distribuyendo de manera óptima el trabajo fuera de ...[+]
[ES] La metodología de la clase inversa, o flipped classroom, cambia la forma de entender la docencia, aprovechando mucho mejor los tiempos que compartimos en el aula y distribuyendo de manera óptima el trabajo fuera de ella. Por otra parte, en los últimos meses hemos observado un crecimiento notable en consumo de audio en Internet. El podcast, como ejemplo de ello, se concibe como audio a la carta con la principal intención de acabar con la fugacidad del mensaje sonoro, haciendo posible que el oyente pueda acudir al recurso auditivo las veces que desee. En el presente trabajo nos hemos planteado la posibilidad de utilizar el podcast como herramienta pedagógica, de tal manera que su empleo en asignaturas eminentemente teóricas pueda servir de gran ayuda a los alumnos. Así pues, centrándonos en la asignatura Teoría y Ecología de los Medios Audiovisuales, de segundo curso del Grado en Comunicación Audiovisual de la UPV, se parte de un análisis cuantitativo para conocer cómo puede encajar la implementación de esta herramienta en el desarrollo de la asignatura.
[-]
|