Resumen:
|
[EN] The objective of this work is to encourage student-centered learning of pupils
attending the subject Psychoeducational and Psychosocial Intervention (4th
year of the Degree in Psychology). To achieve this, technological ...[+]
[EN] The objective of this work is to encourage student-centered learning of pupils
attending the subject Psychoeducational and Psychosocial Intervention (4th
year of the Degree in Psychology). To achieve this, technological elements
(mobile applications or web tools, among others) were used in the university
classroom as a tool at the service of didactics, causing a motivational
methodological change for the students, due to their treats of innovation,
diversity, immediacy or connectivity. In this way, several activities that
required the use of different technological tools (eg Answergarden, Kahoot!,
Socrative, Plickers or Wordle) were introduced in the didactic context of the
subject. Likewise, different evaluations (initial and final) were carried out to
record the knowledge, satisfaction or attitudes of students towards these tools.
The analyses show that the participating students acquired knowledge about
these tools, while their assessments of satisfaction and attitudes toward them
increased. A positive predisposition to its future use was also observed. In sum,
the results are valued in a positive way and suggest the adequacy of the use of
this type of technological tools for educational purposes in the university
context.
[-]
[ES] El objetivo de este trabajo es favorecer el aprendizaje centrado en el alumnado asistente a la asignatura Intervención Psicoeducativa y Psicosocial (4º curso del Grado de Psicología). Para conseguirlo, se utilizaron ...[+]
[ES] El objetivo de este trabajo es favorecer el aprendizaje centrado en el alumnado asistente a la asignatura Intervención Psicoeducativa y Psicosocial (4º curso del Grado de Psicología). Para conseguirlo, se utilizaron elementos tecnológicos (aplicaciones móviles o herramientas web, entre otras) en el aula universitaria como herramienta al servicio de la didáctica, provocando un cambio metodológico motivador para el alumnado, por sus características de innovación, diversidad, inmediatez o conectividad. De esta forma, se introdujeron varias actividades que requerían del uso de diferentes herramientas tecnológicas (por ejemplo, Answergarden, Kahoot!, Socrative, Plickers o Wordle) en el contexto didáctico de la asignatura. Así mismo, se realizaron diferentes evaluaciones (inicial y final) para registrar el conocimiento, la satisfacción o las actitudes del alumnado hacia estas herramientas. Los análisis muestran que el alumnado participante adquirió conocimientos sobre estas herramientas, a la vez que se incrementaron sus valoraciones en cuanto a satisfacción y actitudes hacia las mismas. También se observó una predisposición positiva a su futura utilización. En suma, los resultados se valoran de forma positiva y sugieren la adecuación del uso de este tipo de herramientas tecnológicas con fines educativos en el contexto universitario.
[-]
|