Resumen:
|
[EN] Building Information Modeling (BIM) establishes a dramatic improvement
over construction projects, both for building and civil engineering. Its use is
rapidly growing among professionals, especially for buildings.
To ...[+]
[EN] Building Information Modeling (BIM) establishes a dramatic improvement
over construction projects, both for building and civil engineering. Its use is
rapidly growing among professionals, especially for buildings.
To prepare students as best as possible for their further professional career,
this methodology must be included in civil engineering studies (both bachelor
and master). However, there are only a few of them already including this
topic. Valencian Civil Engineering School (ETSICCP) decided to include an
optional subject in four studies related to civil engineering (two bachelors, two
masters), starting in the academic year 2018/19.
This paper develops the contents and teaching methodology for all four
subjects, highlighting the opportunities and challenges, as well as the first
results attained.
[-]
[ES] La metodología Building Information Modeling (BIM) supone un importante avance cualitativo en el desarrollo de proyectos constructivos, tanto de edificación como de ingeniería civil. Esta metodología se está abriendo ...[+]
[ES] La metodología Building Information Modeling (BIM) supone un importante avance cualitativo en el desarrollo de proyectos constructivos, tanto de edificación como de ingeniería civil. Esta metodología se está abriendo paso rápidamente en el ámbito profesional, especialmente en edificación.Con el fin de preparar lo mejor posible al alumnado de cara a su desarrollo profesional, se hace indispensable incluir esta metodología dentro de los estudios relacionados con la ingeniería civil. Sin embargo, son muy pocos los grados o másteres habilitantes relacionados que cubran estas necesidades. La ETSICCP tomó la decisión de incorporar cuatro asignaturas plenamente enfocadas al trabajo en BIM en cuatro titulaciones diferentes (tres de ellas habilitantes), impartiéndose por primera vez en el curso 2018/19.En esta comunicación se presenta el desarrollo de contenidos y metodología docente para estas cuatro asignaturas, destacando las oportunidades y dificultades en su implantación, así como los primeros resultados obtenidos.
[-]
|