Abstract:
|
[EN] The acquisition of competences is a recurrent issue in educational processes
over the last few years. It becomes especially relevant with transversal
competencies, as companies increasingly ask for the improvement ...[+]
[EN] The acquisition of competences is a recurrent issue in educational processes
over the last few years. It becomes especially relevant with transversal
competencies, as companies increasingly ask for the improvement of the socalled soft skills. Thus, they have been continuously promoted by universities.
The aim of this paper is to propose an activity based on the role-playing
technique which allows both, the internalization of concepts related to
professionalism (which is taught in the Degree of Computer Engineering, in
the framework of the subject “Deontology and Professionalism”) and the
development of the competences “Innovation, Creativity and
Entrepreneurship” and “Teamwork and Leadership”.
The activity focuses on the definition of a computer engineer´s job , the
elaboration of the curriculum vitae and the subsequent job interview to apply
to that position. All this is carried out in a structured way, providing the
students with entertainment and encouraging their initiative and reflection at
the same time. Although it requires an important previous work on behalf of
the teacher and an exhaustive monitoring and support in the classroom , the
activity has been pleasantly welcomed by the students and the results
obtained are satisfactory.
[-]
[ES] Dada la importancia de adquisición de competencias en el proceso educativo y en especial la de las competencias transversales, ampliamente demandadas por el mundo profesional y promovidas desde el ámbito universitario, ...[+]
[ES] Dada la importancia de adquisición de competencias en el proceso educativo y en especial la de las competencias transversales, ampliamente demandadas por el mundo profesional y promovidas desde el ámbito universitario, este trabajo propone la realización de una actividad basada en la metodología del juego de rol que permite de manera integrada la interiorización de conceptos relacionados con la materia de profesionalismo (impartida en el marco de la asignatura Deontología y Profesionalismo de segundo curso del Grado de Ingeniería Informática) y el desarrollo de las competencias “Creatividad, Innovación y Emprendimiento innovación,” y “ Trabajo en Equipo y Liderazgo”. La actividad se centra en la definición de un puesto de trabajo de ingeniero informático, la elaboración de un currículum vitae para responder a este, y la preparación y posterior desarrollo de una entrevista de trabajo para optar al citado puesto. Todo ello se desarrolla de una manera pautada que a la vez permite el entretenimiento, la iniciativa y reflexión por parte del alumnado. Si bien requiere de un importante trabajo previo por parte del docente y un seguimiento y apoyo exhaustivo en el aula, la actuación ha sido gratamente aceptada por los estudiantes y los resultados obtenidos son satisfactorios.
[-]
|