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A simple Simulink® model of a conductivity system for exploring the performance of a Smith’s predictor

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A simple Simulink® model of a conductivity system for exploring the performance of a Smith’s predictor

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dc.contributor.author Giner-Sanz, Juan José es_ES
dc.contributor.author García Gabaldón, Montserrat es_ES
dc.contributor.author Ortega Navarro, Emma María es_ES
dc.contributor.author Pérez Herranz, Valentín es_ES
dc.date.accessioned 2020-03-06T12:04:58Z
dc.date.available 2020-03-06T12:04:58Z
dc.date.issued 2020-01-28
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/138455
dc.description.abstract [EN] In this work, a simple Simulink® model of a conductivity control system, based on a Smith’s predictor, is presented. This model has three main didactic outcomes. First, it allows to show to the students how a computational tool can be used to solve problems that would require a fair amount of work if they were solved analytically. Second, it allows to present an example of advanced controller: the Smith’s predictor. Finally, using this model, students can “play” with the system in order to study the effect of the different system and controller parameters on the performance of the controlled system. es_ES
dc.description.abstract [ES] En este trabajo se presenta un modelo sencillo de Simulink de un sistema de control de conductividad, basado en un predictor de Smith. Este modelo tiene tres objetivos didácticos principales. En primer lugar, permite mostrar a los estudiantes cómo se puede usar una herramienta computacional para resolver problemas que requerirán una cantidad considerable de trabajo si se resolvieran analíticamente. En segundo lugar, permite presentar un ejemplo de controlador avanzado: el predictor de Smith. En último lugar, empleando este modelo los estudiantes pueden "jugar" con el sistema para estudiar el efecto de los diferentes parámetros del sistema y del controlador sobre el desempeño del sistema controlado. es_ES
dc.description.sponsorship The authors are very grateful to the Generalitat Valenciana and to the European Social Fund, for their economic support in the form of Vali+d postdoctoral grant (APOSTD-2018- 001) es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Computer simulation es_ES
dc.subject Conductivity control es_ES
dc.subject PID controller es_ES
dc.subject Process control es_ES
dc.subject Simulink® es_ES
dc.subject Smith Predictor es_ES
dc.subject Control de conductividad es_ES
dc.subject Control de procesos es_ES
dc.subject Controlador PID es_ES
dc.subject Predictor de Smith es_ES
dc.subject Simulación computacional es_ES
dc.subject Simulink es_ES
dc.title A simple Simulink® model of a conductivity system for exploring the performance of a Smith’s predictor es_ES
dc.title.alternative Un modelo simple de Simulink de un sistema de conductividad para explorar el desempeño de un predictor de Smith es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2020.12111
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/GVA//APOSTD%2F2018%2F001/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto de Seguridad Industrial, Radiofísica y Medioambiental - Institut de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Química y Nuclear - Departament d'Enginyeria Química i Nuclear es_ES
dc.description.bibliographicCitation Giner-Sanz, JJ.; García Gabaldón, M.; Ortega Navarro, EM.; Pérez Herranz, V. (2020). A simple Simulink® model of a conductivity system for exploring the performance of a Smith’s predictor. Modelling in Science Education and Learning. 13(1):13-20. https://doi.org/10.4995/msel.2020.12111 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2020.12111 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 13 es_ES
dc.description.upvformatpfin 20 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 13 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.relation.pasarela OJS\12111 es_ES
dc.contributor.funder Generalitat Valenciana es_ES
dc.contributor.funder European Social Fund es_ES
dc.description.references Ambrose, S.A., Bridges, M.W., DiPietro, M., Lovett, M.C., Norman, M.K. (2010). What factors moti-vate students to learn. How learning works: Seven research based principles for smart teaching, 66-90. New York, USA: John Wiley & Sons. es_ES
dc.description.references Astrom, K., Ostberg, A.B. (1986). A teaching laboratory for process control. IEEE Control Systems Magazine 6, 37-42. https://doi.org/10.1109/MCS.1986.1105142 es_ES
dc.description.references Edgar, T.F., Ogunnaike, B.A., Downs, J.J., Muske, K.R., Bequette, B.W. (2006). Renovating the undergraduate process control course. Computers & chemical engineering 30, 1749-1762. https://doi.org/10.1016/j.compchemeng.2006.05.012 es_ES
dc.description.references Giner-Sanz, J.J., García-Gabaldón, M., Ortega, E.M., Pérez-Herranz, V. (2014). A simple Simulink® model of a conductivity system for exploring PID controller performance. IV Congreso de Innovación Docente en Ingeniería Química (CIDIQ). Santander, Spain. es_ES
dc.description.references Hernández-Armenteros, J., Pérez-García, J.A. (2018). La Universidad Española en Cifras 2016-2017. Valencia, Spain: Crue Universidades Españolas. es_ES
dc.description.references Johansson, K.H., Horch, A., Wijk, O., Hansson, A. (1999). Teaching multivariable control using the quadruple-tank process. 38th IEEE Conference on Decision and Control. Phoenix, USA. https://doi.org/10.1109/CDC.1999.832889 es_ES
dc.description.references Salmerón-Manzano, E., Manzano-Agugliaro, F. (2018). The Higher Education Sustainability through Virtual Laboratories: The Spanish University as Case of Study. Sustainability 10, 4040. https://doi.org/10.3390/su10114040 es_ES


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