- -

Computer Simulation of Multidimensional Archaeological Artefacts

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Computer Simulation of Multidimensional Archaeological Artefacts

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Moitinho de Almeida, Vera es_ES
dc.contributor.author Barceló, Juan Anton es_ES
dc.date.accessioned 2020-03-11T07:29:58Z
dc.date.available 2020-03-11T07:29:58Z
dc.date.issued 2013-11-05
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/138679
dc.description.abstract [EN] The main purpose of this ongoing research is to understand possible function(s) of archaeological artefacts through Reverse Engineering processes. In addition, we intend to provide new data, as well as possible explications of the archaeological record according to what it expects about social activities and working processes, by simulating the potentialities of such actions in terms of input-output relationships. Our project focuses on the Neolithic lakeside site of La Draga (Banyoles, Catalonia). In this presentation we will begin by providing a clear overview of the major guidelines used to capture and process 3D digital data of several wooden artefacts. Then, we shall present the use of semi-automated relevant feature extractions. Finally, we intend to share preliminary computer simulation issues. es_ES
dc.description.abstract [ES] El principal propósito de esta investigación consiste en comprender la(s) función(es) más probable(s) de los artefactos arqueológicos a través de un proceso de Ingeniería Inversa. Además, intentamos proporcionar nuevos datos y, en la medida de lo posible, explicaciones, del registro arqueológico de acuerdo con lo que sabemos de las actividades sociales y procesos de trabajo, por medio de la simulación de las potencialidades de esas acciones en términos de relaciones input-output. Nuestro proyecto se centra en el sitio lacustre neolítico de La Draga (Banyoles, Girona). En este artículo empezamos proporcionando un resumen exhaustivo de los procedimientos usados para capturar y procesar datos digitales 3D de diversos objetos de madera. A continuación presentamos el uso de métodos semi-automáticos de extracción de rasgos relevantes. Finalmente, se discuten cuestiones preliminares acerca de simulación computacional. es_ES
dc.description.sponsorship This research is part of the project PADICAT ("Patrimoni Digital Arqueològic de Catalunya), funded by the Obra Social la Caixa and the Asociació d'Universitats Catalanes (Programa RecerCaixa, RECER2010-05), as well as of the project "Social and environmental transitions: Simulating the Past to understand human behaviour", funded by the Spanish Ministry for Science and Innovation, under the program CONSOLIDER-INGENIO 2010, CSD2010-00034. This research also benefits from Vera Moitinho’s Ph. D. grant from the Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), Portugal. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject 3D scan es_ES
dc.subject Artificial intelligence es_ES
dc.subject Reverse engineering es_ES
dc.subject Simulation es_ES
dc.subject Virtual reconstruction es_ES
dc.subject Digitalización 3D es_ES
dc.subject Inteligencia artificial es_ES
dc.subject Ingeniería inversa es_ES
dc.subject Simulación es_ES
dc.subject Reconstrucción virtual es_ES
dc.title Computer Simulation of Multidimensional Archaeological Artefacts es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2013.4277
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/Fundació Bancària Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona//RECER2010-05/ es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//CSD2010-00034/ES/Social and environmental transitions: Simulating the past to understand human behaviour (SIMULPAST)/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Moitinho De Almeida, V.; Barceló, JA. (2013). Computer Simulation of Multidimensional Archaeological Artefacts. Virtual Archaeology Review. 4(9):223-229. https://doi.org/10.4995/var.2013.4277 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2013.4277 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 223 es_ES
dc.description.upvformatpfin 229 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 4 es_ES
dc.description.issue 9 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.relation.pasarela OJS\4277 es_ES
dc.contributor.funder Fundació Bancària Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona es_ES
dc.contributor.funder Associació Catalana d'Universitats Públiques es_ES
dc.contributor.funder Ministerio de Ciencia e Innovación es_ES
dc.contributor.funder Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal es_ES
dc.description.references D-COFORM (2009): "D.2.1 - Initial version of 'User Requirement analysis and Functional Specifications' (version 8)". 3DCOFORM Consortium. es_ES
dc.description.references http://www.3d-coform.eu/downloads/D_2_1_User_Req_and_FnctlSpecs_online.pdf [View: 12-03- 2012]. es_ES
dc.description.references BOSCH, Angel, CHINCHILLA, Julia, TARRUS, Josep et al (2006): "Els objectes de fusta del poblat neolitic de la Draga. Excavacions de 1995-2005", in Monografies del CASC, 6. Girona. es_ES
dc.description.references FOREST PRODUCTS LABORATORY (1999): "Wood Handbook - Wood as an Engineering Material". Department of Agriculture, Forest Service. Madison, WI. es_ES
dc.description.references KAMAT, Vineet, MARTINEZ, Julio (2007): "Variable-speed object motion in 3D visualizations of discrete-event construction simulation models", in ITcon, 12: 293-303. http://www.itcon.org/2007/20 [View: 12-03-2012]. es_ES
dc.description.references MOITINHO, Vera, BARCELO, Juan Anton (2012a): "3D Scanning and Computer Simulation of Archaeological Artefacts", in Proceedings of the 1st International Conference on Best Practices in World Heritage: Archaeology (in press). Menorca. es_ES
dc.description.references MOITINHO, Vera, BARCELO, Juan Anton (2012b): "Understanding Virtual Objects through Reverse Engineering", in Virtual Archaeology Review, Vol. 3 no 7, pp. 14-17. es_ES
dc.description.references PADICAT (2010): "Patrimoni Digital Arqueologic de Catalunya". http://www.recercaixa.cat/ca/ArxiuDeVideos/Video_JuanAntonioBarceloAlvarez.html [View: 12-03- 2012]. es_ES
dc.description.references PAPATHEODOROU, Christos et al. (2012): "The CARARE metadata schema". Europeana es_ES
dc.description.references CARARE project. http://www.carare.eu/eng/Resources/CARARE-metadata-schema-outline-v1.0 [View: 12-03-2012]. es_ES
dc.description.references PERROS, Harry (2009): "Computer Simulation Techniques: The definitive introduction!". Computer Science Department - NC State University, Raleigh, NC. http://www4.ncsu.edu/~hp/simulation.pdf [View: 12-03-2012]. es_ES
dc.description.references REICHENBACH, Tomislav, KOVAČIĆ, Zdenko (2003): "Derivation of Kinematic Parameters from a 3D Robot Model Used for Collision-free Path Planning", in Proceedings of the 11th Mediterranean Conference on Control and Automation, MED '03. http://med.ee.nd.edu/MED11/pdf/papers/t2-039.pdf [View: 12-03-2012]. es_ES
dc.description.references SOLIDWORKS (2012): Solidworks. Dassault Systemes. http://www.solidworks.com/ [View: 12-03- 2012]. es_ES
dc.description.references TARRUS, Josep (2008): "La Draga (Banyoles, Catalonia), an Early Neolithic Lakeside Village in Mediterranean Europe", in Catalan Historical Review, 1:17-33. Institut d'Estudis Catalans, Barcelona. es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem