- -

Usabilidad y satisfacción de la e-Rúbrica

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Usabilidad y satisfacción de la e-Rúbrica

Show full item record

Serrano Angulo, J.; Cebrián Robles, D. (2014). Usabilidad y satisfacción de la e-Rúbrica. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 12(1):177-195. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6426

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/140003

Files in this item

Item Metadata

Title: Usabilidad y satisfacción de la e-Rúbrica
Secondary Title: Usability and Satisfaction of eRubric.
Author: Serrano Angulo, José Cebrián Robles, Daniel
Issued date:
Abstract:
[ES] En este trabajo se evalúa la usabilidad de herramientas en línea utilizadas en la educación universitaria. De todas las posibles herramientas se centra en especial en las e-Rúbricas utilizadas para la autoevaluación ...[+]


[EN] This work evaluates the usability of tools on line in university education. It focuses especially on the e-Rubric tool used for self-evaluation and peer evaluation among all the possible tools. The results show a ...[+]
Subjects: Usability , E-Rubric , Evaluation tools on-line , On-line questionnaire , User satisfaction , Usabilidad , E-Rúbrica , Evaluación de herramientas on-line , Cuestionarios on-line , Satisfacción del usuario
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2014.6426
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2014.6426
Type: Artículo

References

Alva, M., Martínez, A., Cueva, P. J., Sagástegui, T. Ch. y López, B. (2003) Comparison of Methods and Existing Tools for the Measurement of Usability in the Web. Web Engineering, pp. 386-389.

Bailey, J.E. y Pearson, S.W. (1983). Development of a tool for measuring and analyzing computer user satisfaction. Management science, 29(5), pp. 530-545.

Bangor, A. Kortum, P.T. y Miller, J.T. (2008). An empirical evaluation of the system usability scale. International Journal of Human-Computer Interaction. 24(6): pp. 574- 594. [+]
Alva, M., Martínez, A., Cueva, P. J., Sagástegui, T. Ch. y López, B. (2003) Comparison of Methods and Existing Tools for the Measurement of Usability in the Web. Web Engineering, pp. 386-389.

Bailey, J.E. y Pearson, S.W. (1983). Development of a tool for measuring and analyzing computer user satisfaction. Management science, 29(5), pp. 530-545.

Bangor, A. Kortum, P.T. y Miller, J.T. (2008). An empirical evaluation of the system usability scale. International Journal of Human-Computer Interaction. 24(6): pp. 574- 594.

Bangor, A. Kortum, P.T. y Miller, J.T. (2009). Determining What Individual SUS Scores Mean: Adding an Adjective Rating Scale. Journal of Usability Studies. Vol. 4 (3), pp. 114-123.

Bartolomé, A., Martínez, M.E. y Tellado, F. (2012). Análisis comparativo de metodologías de evaluación formativa: diarios personales mediante blogs y autoevaluación mediante rúbricas. En C. Leite y M. Zabalza (coords.), Ensino Superior. Inovaçao e qualidade na docencia (417-429). CIIE: Porto.

Bevan, N. (1998). European Usability Support Centre. http://www.usabilitynet.org/papers/tapus98.pdf

Bevan, N. (2009). International Standards for Usability Should Be More Widely Used. Journal of Usability Studies. Vol. 4, Issue 3, pp. 106-113.

Bevan, N, Kirakowski, J y Maissel, J, (1991). What is Usability?, in H.-J. Bullinger, (Ed.). Human Aspects in Computing: Design and use of interactive systems and work with terminals, Amsterdam: Elsevier.

Blanco, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.

Brooke, J. (1996). SUS-A quick and dirty usability scale. En Jordan, P. W., Thomas, B., Weerdmeester, B. A., McClelland (eds.) Usability evaluation in industry. London: Taylor & Francis, pp. 189-194.

Caballero Míguez, G. y Garza Gil, M.D. (2012). Innovando la docencia superior en Economía: trabajo cooperativo y elaboración participativa de contenidos. Revista de Docencia Universitaria. Vol.10 (2), pp. 319-327.

Cavallin, H., Martin, W.M. y Heylighen, A. (2007). How relative absolute can be: SUMI and the impact of the nature of the task in measuring perceived software usability. AI & Society. 22(2): pp. 227-235.

Cebrián, M. (2008). La evaluación formativa mediante e-rúbricas, INDIVISA - Boletín de Estudios e Investigación-. Monografía X, 197-208.

Cebrián, M. (2011). Servicio federado de e-rúbrica para la evaluación de aprendizajes universitarios. Memoria Técnica para proyectos tipo A y B. Referencia EDU2010- 15432.

Chin, J.P., Diehl, V.A. y Norman, K.L. (1988). Development of an instrument measuring user satisfaction of the human-computer interface. En Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems. pp. 213-218. ACM.

CISU-R NISTIR. (2007). Common Industry Specification for Usability - Requirements. National Institute of Standards and Technology. http://zing.ncsl.nist.gov/iusr/docu ments/CISU-R-IR7432.pdf.

Etxabe, J.M., Aranguren, K. y Losada, D. (2011). Diseño de rúbricas en la formación inicial de maestros/as, Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 4 (3), pp. 156-169.

Hassan, Y. (2006). Factores de diseño web orientado a la satisfacción y no-frustración de uso. Revista Española de Documentación Científica, 29 (2), pp. 239-257.

Harper, B. y Norman, K. (1993). Improving user satisfaction: The questionnaire for user satisfaction interaction version 5.5. En Proceedings of the First Annual Mid-Atlantic Human Factors Conference. pp. 224-228.

Harper, B., Slaughter, L. y Norman K. (1997). Questionnaire administration via the WWW: A validation & reliability study for a user satisfaction questionnaire. http://www. lap.umd.edu/webnet/paper.html.

International Standards for Usability: http://www.upassoc.org/upa_publications/jus/ 2009may/index.html

Ives, B., Olson, M.H. y Baroudi, J.J. (1983). The measurement of user information satisfaction. Communications of the ACM. 26(10), pp. 785-793.

Kelly, M. (1994). MUSiC Final Report Parts 1 and 2: the MUSiC Project. Hampshire, UK: Brameur Ltd.

Kirakowski, J. (1994). Background notes on the SUMI questionnaire. Human Factors Research Group University College Cork, Ireland. Originally.

Kirakowski, J. y Claridge, N. (2013). WAMMI-Web Usability Questionnaire. http://www. wammi.com/questionnaire.html

Kirakowski, J. y Cierlik, B. (1998). Measuring the usability of web sites. En Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting Proceedings, Human Factors and Ergo nomics Society. Vol. 42, pp. 424-428.

Kirakowski, J. y Corbett, M. (1988). Measuring user satisfaction. En 4ª Conference of the British Computer Society Human-Computer Interaction Specialist Group, pp. 329-338.

Lewis, J. R. (1992). Psychometric evaluation of the computer system usability questionnaire: The CSUQ. Technical report, Tech. Rep.

Lund, A.M. (2001). Measuring usability with the USE questionnaire. Usability and User Experience, 8(2), pp. 3-6.

Martínez M.E., Tellado, F. y Raposo, M. (2013). La rúbrica como instrumento para la autoevaluación: un estudio piloto, Revista de Docencia Universitaria, 11 (2), 373- 390. http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/490/public/490-2380-1-PB. pdf.

Molich, R., Ede, M.R., Kaasgaard, K. y Karyukin, B. (2004). Comparative usability evaluation. Behaviour & Information Technology, 23(1), pp. 65-74.

Moril Valle, R., Ballester Pont, L. y Martínez Fernández, J. (2012). Introducción de las matrices de valoración analítica en el proceso de evaluación del Practicum de los Grados de Infantil y de Primaria. Revista de Docencia Universitaria Vol.10 (2), Mayo-Agosto 2012, pp. 251-271.

Olsina, L., Lafuente, G. y Rossi, G. (2001). Using Web-site QEM to Measure the Quality of Sites. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/22155/Documento_ completo.pdf?sequence=1

QUIS, http://lap.umd.edu/quis/.

Raposo, M. y Gallego, M.J. (2012). Evaluación entre pares y autoevaluación basadas en rúbricas. En C. Leite y M. Zabalza (coords.), Ensino Superior. Inovaçao e qualidade na docencia (444-453). CIIE: Porto.

Raposo, M., Martínez, M.E., Tellado, F. y Doval, M.I. (2012). La evaluación de la mejora del aprendizaje y del trabajo en grupo mediante rúbricas. En C. Leite y M. Zabalza (coords.), Ensino Superior. Inovaçao e qualidade na docencia (4051-4065). CIIE: Porto.

Rodríguez Gómez, G. y Ibarra Sáiz, M. S. (2012). Reflexiones en torno a la competencia evaluadora del profesorado en la Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria Vol.10 (2), pp. 149-161.

Sauro, J. (2011). Measuring Usability with the System Usability Scale (SUS) http://www. measuringusability.com/sus.php

Serrano, J. (2012). Aplicación on-line y tratamiento informático de cuestionarios. Revista Española de Pedagogía. Nº 251, pp. 61-76.

Serrano, J. y Cebrián, D. (2012). Usabilidad de la e-rúbrica mediante cuestionarios online con limesurvey. En C. Leite y M. Zabalza (coords.), Ensino Superior. Inovaçao e qualidade na docencia (467-486). CIIE: Porto.

Slaughter, L., Harper, B., y Norman, K. (1994). Assessing the equivalence of the paper and on-line formats of the QUIS 5.5. En Proceedings of Mid Atlantic Human Factors Conference, pp. 87-91. Citeseer.

SUMI, http://sumi.ucc.ie/sumipapp.html.

Tullis, T.S. y Stetson, J.N. (2004). A comparison of questionnaires for assessing website usability. En Usability Professional Association Conference.

USE, http://www.stcsig.org/usability/newsletter/0110_measuring_with_use.html

Usefulness, Satisfaction, and Ease of Use http://www.usesurvey.com/

Wallace, D.F., Norman, K.L. y Plaisant, C. (1988). The American Voice and Robotics "Guar dian" System: A Case Study in User Interface Usability Evaluation. Citeseer.

WAMMI, http://www.wammi.com/

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record