- -

Articulación e integración en el currículum de formación profesional

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Articulación e integración en el currículum de formación profesional

Show full item record

Rojas Serey, AM.; Hawes Barrios, G. (2012). Articulación e integración en el currículum de formación profesional. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 10(extra):55-81. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6093

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/141321

Files in this item

Item Metadata

Title: Articulación e integración en el currículum de formación profesional
Secondary Title: Articulation and integration in professional education curriculum.
Author: Rojas Serey, Ana María Hawes Barrios, Gustavo
Issued date:
Abstract:
[ES] El trabajo presenta la problemática suscitada durante el proceso de innovación curricular en la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile, concerniente a la integración curricular y, especialmente, de los ...[+]


[EN] This paper presents problematic issues that stemmed from the process of curriculum innovation at the Faculty of Medicine, of the University of Chile, concerning curricular and –specially– learning integration. Conceptual ...[+]
Subjects: Curriculum integration , Curriculum articulation , Integrated learning results , Integración curricular , Articulación curricular , Logros de aprendizaje integrados
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2012.6093
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6093
Type: Artículo

Location


 

References

Beckers, J. (2007). Compétences et identité professionnelles. L'enseignement et autres métiers de l'interaction humaine. Bruxelles (Belgique): Éditions de Boeck Université.

Corleto, C., Kimball, J., Tipton, A., & MacLauchlan, R. (1996, 6‐9 Nov, 1996). Foundation Coalition First Year Integrated Engineering Curriculum at Texas A6M University‐ Kingsville: Development, Implementation and Assessment. Paper presented at the Frontiers in Education Conference., 26th Annual Conference, Proceedings., Salt Lake City, Utah.

Dienstag, J. L. (2011). Evolution of the New Pathway Curriculum at Harvard Medical School: the New Integrates Curriculum. Perspectives in Biology and Medicine, 54(1), 36‐54. [+]
Beckers, J. (2007). Compétences et identité professionnelles. L'enseignement et autres métiers de l'interaction humaine. Bruxelles (Belgique): Éditions de Boeck Université.

Corleto, C., Kimball, J., Tipton, A., & MacLauchlan, R. (1996, 6‐9 Nov, 1996). Foundation Coalition First Year Integrated Engineering Curriculum at Texas A6M University‐ Kingsville: Development, Implementation and Assessment. Paper presented at the Frontiers in Education Conference., 26th Annual Conference, Proceedings., Salt Lake City, Utah.

Dienstag, J. L. (2011). Evolution of the New Pathway Curriculum at Harvard Medical School: the New Integrates Curriculum. Perspectives in Biology and Medicine, 54(1), 36‐54.

Gott, S. P. (1990). The assisted learning of strategic skills. In N. Fredericksen, R. Glaser, A. Lesgols & M. Shafto (Eds.), Diagnostic monitoring of skill and knowledge acquisition (pp. 173‐189). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Hawes, G., & Rojas, A. M. (2012). Integración en el Currículum (pp. 21). Santiago: Departamento de Educación en Ciencias de la Salud, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

Hawes, G., & Troncoso, K. (2009). Conceptualización de la competencia. Santiago: Universidad de Chile, Facultad de Medicina.

Jonnaert, P., Masciotra, D., Barrette, J., Morel, D., & Mane, Y. (2007). From Competence in the Curriculum to Competence in Action. Prospects, 37(2), 187‐ 203.

Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

Le Boterf, G. (2003). Ingénierie et Évaluation des Compétences. Paris: Éditions d'Organisation.

Leblanc, S., Ria, L., Dieumegard, G., Serres, G., & Durand, M. (2008). Concevoir des dispositifs de formation professionnelle des enseignants á partir de l'analyse de l'activité dans un approche enactive. Activités. Revue electronique., 5(1).

Maturana, H., & Varela, F. (1973). De Máquinas y Seres Vivos: Una teoría sobre la organización biológica. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Editorial Graó.

Sadovnik, A. R. (2001). Basil Bernstein (1924‐2000). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada, XXXI (4), 687‐703.

Troncoso, K., & Hawes, G. (2007). Esquema general para los procesos de transformación curricular en el marco de las profesiones universitarias. Santiago: Dirección de Pregrado, Vicerrectoría de Asuntos Académicos, Universidad de Chile.

Varela, F. (1990). Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Cartografía de las ideas actuales. Barcelona: Gedisa.

Varela, F. (1991). Ética y Acción. Conferencias italianas dictadas en la Universidad de Bolonia 16‐18 de Diciembre de 1991. Santiago: Dolmen.

Varela, F. (2000). Four batons for the future of cognitive science. In B. Wiens (Ed.), Envisioning Knowledge: Dumont Cologne.

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record