- -

Logros en la implementación de modalidades híbridas de ABP

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Logros en la implementación de modalidades híbridas de ABP

Show full item record

Morales Bueno, P. (2011). Logros en la implementación de modalidades híbridas de ABP. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 9(1). https://doi.org/10.4995/redu.2011.6181

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/141534

Files in this item

Item Metadata

Title: Logros en la implementación de modalidades híbridas de ABP
Secondary Title: Achievements in hybrid PBL implementations
Author: Morales Bueno, Patricia
Issued date:
Abstract:
[ES] Se reporta los resultados de la evaluación de logros, en diferentes contextos de aprendizaje ABP híbrido en cursos de primer año de ingeniería, de una universidad chilena y una universidad peruana, sobre tres variables ...[+]


[EN] This article reports the results of the evaluation of achievements in different hybrid PBL learning contexts in first-year engineering courses at a Chilean university and at a Peruvian university, on three key variables ...[+]


[FR] Nous rapportons les résultats de l'évaluation des réalisations dans différents contextes d'apprentissage hybride PBL cours de première année en génie, une université chilienne et une université peruvienne, sur les ...[+]
Subjects: Hybrid PBL , Achievement motivation , Critical thinking skills , Knowledge structure , ABP híbrido , Motivación de logro , Pensamiento crítico , Estructura de conocimiento , hybrides PBL , La motivation du succès , La pensée critique , La structure de la connaissance
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2011.6181
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2011.6181
Type: Artículo

References

Camp, G. (1996). Problem-based learning: a paradigm shift or a passing fad? Medical Education Online, 1(2), 1-6.

Dochy, F.; Segers, M.; Van Den Bossche, P. Y Gijbels, D. (2003). Effects of problembased learning: a meta-analysis. Learning and Instruction, 13, 533-568.

Gijbels, D.; Dochy, F.; Van Den Bossche, P. Y Segers, M. (2005). Effects of problembased learning: a meta-analysis from the angle of assessment. Review of Educational Research, 75(1), 27-61. [+]
Camp, G. (1996). Problem-based learning: a paradigm shift or a passing fad? Medical Education Online, 1(2), 1-6.

Dochy, F.; Segers, M.; Van Den Bossche, P. Y Gijbels, D. (2003). Effects of problembased learning: a meta-analysis. Learning and Instruction, 13, 533-568.

Gijbels, D.; Dochy, F.; Van Den Bossche, P. Y Segers, M. (2005). Effects of problembased learning: a meta-analysis from the angle of assessment. Review of Educational Research, 75(1), 27-61.

Halpern, D. (1989). Thought and knowledge. An introduction to critical thinking, 2nd ed. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Halpern, D. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains. Dispositions, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53(4), 449-455.

Halpern, D. (2005). Halpern critical thinking assessment: background and scoring standards. Manuscrito no publicado.

Morales, P. Y Gómez, V. (2009). Adaptación de la escala atribucional de motivación de logro de Manassero y Vázquez: incorporación de dimensiones relacionadas al aprendizaje colaborativo. Manuscrito presentado para su publicación.

Neville, A. (1999). The problem-based learning tutor: teacher? facilitator? evaluator? Medical Teacher, 21(4), 393-401.

Newman, M. (2003). A pilot systematic review and meta-analysis on the effectiveness of problem based learning. The Campbell Collaboration Systematic Review Group. Recuperado el 31 de marzo del 2006, de: www.hebes.mdx.ac.uk/teaching/Research/PEPBL/PSR-PBL.pdf.

Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3 (1), 1-42.

Saiz, C. (2006). Evaluación del pensamiento crítico de Halpern (HCTAES). URL: http://web.usal.es/~csaiz/pensacono/recursos.htm.

Sugrue, B. (1994). Specifications for the design of problem-solving assessments in science: project 2.1 designs for assessing individual and group problem-solving (CSE Tech. Rep. N° 387). Los Angeles: National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing.

Sugrue, B. (1995). A theory-based framework for assessing domain-specific problem solving ability. Educational Measurement: Issues and Practice, 14(3), 29-36.

Valenzuela, J. (2006). Enseñanza de habilidades de pensamiento y motivación escolar. Efectos del modelo integrado para el aprendizaje profundo (MIAP) sobre la motivación de logro, el sentido del aprendizaje escolar y la autoeficacia. Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación. Facultad de Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile

Weiner, B. (1986 A). An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer-Verlag.

Weiner, B. (1986 B). Attribution, emotion and action. En R. M. Sorrentino y E. T. Higgins (Eds.), Handbook of motivation and cognition, foundations of social behavior (pp. 281-312). NY: Guilford Press.

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record