Resumen:
|
[EN] The aim of the educational innovation proposed is the application of
teaching-learning methodologies based in oral expositions, so that more
active learning of the student is gotten and permit to the lecturer to ...[+]
[EN] The aim of the educational innovation proposed is the application of
teaching-learning methodologies based in oral expositions, so that more
active learning of the student is gotten and permit to the lecturer to apply
alternative tools of evaluation. The educational innovation has been applied
since 2009/2010 to 2012/2013 course in the subject of ¿Obtaining, Selection,
Processing, and Use of Materials¿, imparted in the Material Engineer
degree in the Higher Technical School of Industrial Engineering. Such
educational innovation consists in the realization of an oral exposition in
group, which is evaluated with a 10 % of the global score of the subject. The
oral exposition is evaluated both the lecturer and the others companions
(evaluation between equals) using a rubric. The evaluation of the educational
innovation proposed is realized by the scores of the students, the polls of the
students, and the autoevaluation of the lecturer. The results show the high
scores obtained by the students in the oral expositions and the high grade of
satisfaction of the students after applying the educational innovation.
Besides, the oral expositions permit that the students acquire new learning
strategies, and develop linguistic competences.
[-]
[ES] El objetivo de la innovación educativa propuesta es la aplicación de
metodologías de enseñanza-aprendizaje basadas en las exposiciones orales,
de forma que se consiga un aprendizaje más activo del alumno y permita ...[+]
[ES] El objetivo de la innovación educativa propuesta es la aplicación de
metodologías de enseñanza-aprendizaje basadas en las exposiciones orales,
de forma que se consiga un aprendizaje más activo del alumno y permita al
profesorado aplicar herramientas alternativas de evaluación. La innovación
educativa se ha aplicado desde el curso 2009/2010 hasta el curso 2012/2013
en la asignatura de ¿Obtención, Selección, Procesado y Utilización de los
Materiales¿, impartida en la titulación de Ingeniero de Materiales en la
Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales. Dicha innovación
educativa consiste en la realización de una exposición oral en grupo, que es
evaluada con un 10 % de la nota final de la asignatura. La exposición oral es
evaluada tanto por la profesora como por el resto de compañeros
(evaluación entre iguales) utilizando una rúbrica. La valoración de la
innovación educativa propuesta se realiza mediante las calificaciones de los
alumnos, las encuestas de los alumnos y la autoevaluación de la profesora.
Los resultados muestran las altas calificaciones obtenidas por los alumnos
en las exposiciones orales y el alto grado de satisfacción de los alumnos tras
aplicar la innovación educativa. Además, las exposiciones orales permiten
que el alumno adquiera nuevas estrategias de aprendizaje y desarrolle
competencias lingüísticas.
[-]
|