Resumen:
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[EN] Tourist destination managers must design effective communication strategies as part of their promotional tasks. In order to do so, destinations need to know what sources of information tourists actually use during the ...[+]
[EN] Tourist destination managers must design effective communication strategies as part of their promotional tasks. In order to do so, destinations need to know what sources of information tourists actually use during the stages of a trip. Previous studies have partially addressed this issue but only used a limited list of sources analysed or only focused on three stages (pre-, during and post-). Our study considers a fourth stage -destination choice-, and also 27 sources of information were included in the questionnaires sent to our sample of analysis composed of 1,621 tourists from the four main countries visiting Spain: France, Germany, Italy and the United Kingdom. The results confirm the prevalence of Internet search engines for destination choice and trip preparation phases, but also point out to the importance of recommendations from friends and family in the destination choice stage, of maps and plans during the trip, and of Facebook in the post-trip stage. It is also shown that, among the official channels of the destinations, only the website stands out as one of the most consulted sources.
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[ES] Los gestores de los destinos turísticos, entre sus labores de promoción, deben diseñar estrategias de comunicación eficaces. Para ello necesitan conocer qué fuentes de información utilizan realmente los turistas en ...[+]
[ES] Los gestores de los destinos turísticos, entre sus labores de promoción, deben diseñar estrategias de comunicación eficaces. Para ello necesitan conocer qué fuentes de información utilizan realmente los turistas en las diferentes etapas del
viaje. Estudios anteriores han abordado este tema, pero analizando un número muy limitado de fuentes y contemplando
solo los hábitos informacionales en las tres etapas clásicas del viaje (antes, durante y después). Nuestro trabajo realiza una encuesta en la que se incluye una cuarta etapa, previa, de selección del destino. Se ha hecho una consulta sobre el
uso de 27 fuentes de información a una muestra de 1.621 turistas, representativa de los cuatro mercados emisores principales de España: Alemania, Francia, Italia y Reino Unido. Los resultados confirman la importancia de los buscadores
de internet en las fases de selección del destino y de preparación del viaje, pero señalan también la importancia de las
recomendaciones de amigos y familiares en la fase de selección, de mapas y planos en la fase de realización del viaje y de
Facebook en la fase posterior al viaje. También se demuestra que, entre los canales oficiales de los destinos, únicamente
la web se encuentra entre las fuentes más consultadas.
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