Resumen:
|
[ES] La asignatura Sistemas de Información y Telemedicina I del Grado en Ingeniería Biomédica de la Universitat Politècnica de València ofrece a los alumnos competencias en el ámbito de la informática aplicada a la medicina. ...[+]
[ES] La asignatura Sistemas de Información y Telemedicina I del Grado en Ingeniería Biomédica de la Universitat Politècnica de València ofrece a los alumnos competencias en el ámbito de la informática aplicada a la medicina. Entre sus resultados de aprendizaje encontramos el diseñar y gestionar un sistema de información hospitalaria. Estos resultados requieren definir e integrar múltiples componentes software especializados en distintos dominios médicos, con una compleja interacción entre ellos, y con variabilidad asociada a las características de cada hospital. Presentamos una nueva propuesta de aprendizaje activo mediante juego de roles en la que los alumnos, representando a jefes de distintos servicios de un hospital y compañías de software, negocian la adquisición de un nuevo componente de sistemas de información en función de las necesidades de su departamento y globales al hospital, interiorizando el diseño del mismo e interacciones entre componentes, y trabajando competencias transversales como trabajo en equipo y liderazgo y comunicación efectiva. Hacia una mejora continua, recogemos mediante cuestionarios on-line retroalimentación de los alumnos sobre la actividad. Aplicada desde el curso 2018-19, la actividad ha demostrado su efectividad, cumpliendo los resultados de aprendizaje, con una buena apreciación del aprendizaje recibido por los alumnos, y una elevada tasa de retroalimentación.
[-]
[EN] The Health Information Systems and Telemedicine I course of the Degree in Biomedical Engineering of the Universitat Politècnica de València, Spain, offers students competences in the field of computer science applied ...[+]
[EN] The Health Information Systems and Telemedicine I course of the Degree in Biomedical Engineering of the Universitat Politècnica de València, Spain, offers students competences in the field of computer science applied to medicine. Among its learning outcomes is the design and management of a hospital information system. These learning outcomes require the definition and integration of multiple software components specialized in different medical and management
domains, with a complex interaction between them, and with variability associated with the characteristics of each hospital. Active learning through role-playing is a learning strategy that is well suited for learning these types of competences. We present a new proposal for active learning through role-playing in which students, representing heads of the different services of a hospital and software companies, negotiate the acquisition of a new component of information systems
according to the needs of their department and global needs to the hospital, internalizing the design of components and their interactions, while working transversal competences such as teamwork and leadership and effective communication, among others. Additionally, towards a continuous improvement, after the session we collect through voluntary on-line questionnaires the students' opinions about the activity and about the perceived learning. Applied since the 2018-19 academic year, the activity has demonstrated its effectiveness, accomplishing the pedagogical objectives of the subject, with a good appreciation of the learning received by the students, and presenting a high rate of feedback.
[-]
|