Resumen:
|
[CA] El present Treball Final de Grau té com a objete d´estudi una talla de fusta
policromada d´escola valenciana, que data de la primera meitad del segle XX. És
una escultura exempta que pertany a una col·lecció privada, ...[+]
[CA] El present Treball Final de Grau té com a objete d´estudi una talla de fusta
policromada d´escola valenciana, que data de la primera meitad del segle XX. És
una escultura exempta que pertany a una col·lecció privada, de gran format i
qualitat tècnica. Es trata d´una representació de la Verge del Carmen amb el
xiquet Jesús en braços.
El culte a aquesta advocació és de llarga tradició en Espanya, especialmente
en les zones de costa, per la qual cosa s´intueix l´origen d´aquesta peça com a
objecte de devoció particular. La Verge, vestida amb una capa i l´hàbit Carmelita
davall d´aquesta, apareix asseguda sobre un núvol i amb el xiquet Jesús en
braços; una estructura molt simple y orgànica.
L´estat en el qual es traba és deficient, presenta una sedimentació de brutícia
superficial, una capa e vernís groguenc fruit de la seua ocidació, clivelles, frecs,
craquelats, descohesió de peces i, fins i tot, repintes invasius dántigues
intervencions; en definitiva, factors que posen en risc l´estabilitat del suport
lígneo y pictòric.
A partir del seu estudi tècnic i de l´anàlisi dels factors de degradació, s´ha
establit una proposta d´intervenció que permeta estabilitzar la peça i retornar-li
una imatge més próxima a l´original, així com unes mesures preventives amb la
finalitat d´assegurar la seua perdurabilitat en el temps.
[-]
[ES] RESUMEN
El presente Trabajo Final de Grado tiene como objeto de estudio una talla de madera policromada de
escuela valenciana, que data de la primera mitad del siglo XX. Es una escultura de bulto redondo que
pertenece ...[+]
[ES] RESUMEN
El presente Trabajo Final de Grado tiene como objeto de estudio una talla de madera policromada de
escuela valenciana, que data de la primera mitad del siglo XX. Es una escultura de bulto redondo que
pertenece a una colección privada, de gran formato y calidad técnica. Se trata de una representación de la
Virgen del Carmen con el niño Jesús en brazos.
El culto a esta advocación es de larga tradición en España, especialmente en las zonas de costa, por lo que
se intuye el origen de esta pieza como objeto de devoción particular. La Virgen, vestida con una capa y el
hábito carmelita debajo de esta, aparece sentada sobre una nube y con el niño Jesús en brazos; una estructura
muy simple y orgánica.
El estado en el que se encuentra es deficiente, presenta una sedimentación de suciedad superficial, una
capa de barniz amarillento fruto de su oxidación, grietas, roces, craquelados, descohesión de piezas e, incluso,
repintes invasivos de antiguas intervenciones; en definitiva, factores que ponen en riesgo la estabilidad del
soporte lígneo y pictórico.
A partir de su estudio técnico y del análisis de los factores de degradación, se ha establecido una propuesta
de intervención que permita estabilizar la pieza y devolverle una imagen más cercana a la original, así como
unas medidas preventivas con el fin de asegurar su perdurabilidad en el tiempo.
[-]
[EN] ABSTRACT
The present Final Grade Project has as object of study a polychrome wood carving of
Valencian school, which dates back to the first half of the 20th century. It is a sculpture with a rounded shape ...[+]
[EN] ABSTRACT
The present Final Grade Project has as object of study a polychrome wood carving of
Valencian school, which dates back to the first half of the 20th century. It is a sculpture with a rounded shape that
belongs to a private collection of large format and technical quality. It is a representation of the
Virgen del Carmen with baby Jesus in her arms.
The cult of this invocation has a long tradition in Spain, especially in the coastal areas, so
one intuits the origin of this piece as an object of particular devotion. The Virgin, dressed in a cape and
Carmelite habit underneath it, she appears sitting on a cloud with the baby Jesus in her arms; a
very simple and organic.
The state in which it is found is deficient, it presents a sedimentation of superficial dirt, a
layer of yellowish varnish as a result of oxidation, cracks, friction, cracking, decoupling of parts and even,
invasive repainting of old interventions; in short, factors that put at risk the stability of the
ligneous and pictorial support.
From its technical study and the analysis of the degradation factors, a proposal has been established
intervention that allows to stabilize the piece and to return it a closer image to the original, as well as
preventive measures to ensure their durability over time.
[-]
|