Resumen:
|
[EN] Is beauty in the urban landscape objectifiable, and if so, in what terms will it depend on the urban scene?
The main objective of the article is to contrast empirically the existence of underlying dimensions of ...[+]
[EN] Is beauty in the urban landscape objectifiable, and if so, in what terms will it depend on the urban scene?
The main objective of the article is to contrast empirically the existence of underlying dimensions of the
landscape that predict, in general terms, parameters of beauty in the daily experience of European
historic centres in these first decades of the 21st century. To this end, an empirical study is designed on
60 squares in the Historical Centre of Madrid to which a questionnaire is submitted. The results show
that the explanation of beauty has three motors: the individual, the phenomenon of perception and the
territory that collects 39% of the variance. Moreover, this third engine, which is objective and
measurable, qualifies the judgement of beauty according to five factors: careful space, traditional agora,
urban movement, layout and compactness of the stage box.
These experimental results invite us to reopen the debate on the aesthetic quality of historical centres not
as inert settings, but as dynamic and attractive life settings which facilitate full life. Developing and
transposing these results opens up lines of research in the field of urban planning and also invites us to
promote a new "urban art".
[-]
[ES] ¿Es objetivable la belleza en el paisaje urbano? y, de ser así, ¿en qué términos dependerá de la escena urbana? El objetivo principal del artículo trata de contrastar de manera empírica la existencia de dimensiones ...[+]
[ES] ¿Es objetivable la belleza en el paisaje urbano? y, de ser así, ¿en qué términos dependerá de la escena urbana? El objetivo principal del artículo trata de contrastar de manera empírica la existencia de dimensiones subyacentes del paisaje que predicen, en términos generales, parámetros de belleza en la experiencia cotidiana de los centros históricos europeos en estos primeros decenios del siglo XXI. Para ello se diseña un estudio empírico sobre 60 plazas del Centro Histórico de Madrid a las que se somete a cuestionario. Los resultados muestran que la explicación de lo bello está participada por tres motores: el individuo, el fenómeno de la percepción y el territorio. Además, este tercer motor, objetivo y medible que recoge 39% de la varianza, cualifica el juicio de lo bello según cinco factores: espacio cuidado, ágora tradicional, tráfago urbano, trazado y compacidad de la caja escénica. Estos resultados experimentales nos invitan a reabrir el debate sobre la calidad estética de centros históricos no como escenarios inertes, sino como escenarios de vida, dinámicos y atractivos, que faciliten la vida plena. Desarrollar y trasponer estos resultados abre líneas de investigación en el ámbito del planeamiento urbano e invita, además, a promover un nuevo “arte urbano”.
[-]
|