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dc.contributor.author | Alsina, Angel | es_ES |
dc.contributor.author | Salgado, María | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-02-17T11:51:27Z | |
dc.date.available | 2021-02-17T11:51:27Z | |
dc.date.issued | 2021-01-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/161661 | |
dc.description.abstract | [EN] An Early Mathematical Modelling activity designed from a seven-phase modelling cycle is described and analysed: comprehension, structuring, mathematization, mathematical work, interpretation, validation, and exposition/presentation. The activity has been implemented in 19 4-5 years old children and has been analysed from the Rubric for the Evaluation of Mathematical Modelling Processes (REMMP), with specific indicators for Early Childhood Education. The results show that children are able to solve a real problem from a modelling cycle, creating a model based on the mathematical knowledge they mobilize. It is concluded that teachers interested in implementing modelling activities should rely on instruments that serve both to analyse student learning and to improve teaching practice. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Se describe y analiza una actividad de Modelización Matemática Temprana diseñada a partir de un ciclo de modelización de siete fases: comprensión, estructuración, matematización, trabajo matemático, interpretación, validación y exposición/presentación. La actividad se ha implementado en un grupo de 19 alumnos y alumnas de 4-5 años y se ha analizado a partir de la Rubric for the Evaluation of Mathematical Modelling Processes (REMMP), con indicadores específicos para la Educación Infantil. Los resultados muestran que el alumando es capaz de resolver un problema real a partir de un ciclo de modelización, creando un modelo en función de los conocimientos matemáticos que movilizan. Se concluye que el profesorado interesado en implementar actividades de modelización debería apoyarse en instrumentos que sirvan tanto para analizar el aprendizaje del alumnado como para mejorar la práctica docente. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Early Mathematical Modelling | es_ES |
dc.subject | Modelling cycle | es_ES |
dc.subject | Real problem solving | es_ES |
dc.subject | Professional development | es_ES |
dc.subject | Early Childhood Education | es_ES |
dc.subject | Modelización Matemática Temprana | es_ES |
dc.subject | Ciclo de modelización | es_ES |
dc.subject | Resolución de problemas reales | es_ES |
dc.subject | Desarrollo profesional | es_ES |
dc.subject | Educación Infantil | es_ES |
dc.title | Introduciendo la Modelización Matemática Temprana en Educación Infantil: un marco para resolver problemas reales | es_ES |
dc.title.alternative | Introducing Early Mathematical Modelling in Early Childhood Education: a framework for solving real problems | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2021.14024 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Alsina, A.; Salgado, M. (2021). Introduciendo la Modelización Matemática Temprana en Educación Infantil: un marco para resolver problemas reales. Modelling in Science Education and Learning. 14(1):33-56. https://doi.org/10.4995/msel.2021.14024 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2021.14024 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 33 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 56 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 14 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.relation.pasarela | OJS\14024 | es_ES |
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