Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Pérez, J. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-07-05T08:13:24Z | |
dc.date.available | 2021-07-05T08:13:24Z | |
dc.date.issued | 2021-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/168766 | |
dc.description.abstract | [EN] Computational thinking has been formally incorporated into the educational system of several countries, however, there is no consensus about a theoretical framework for incorporating computational thinking in the curriculum. As an initial stage to the formal incorporation of computational thinking in an introductory programming course at the university level, the objective of this research is to reveal the students' perception about computational thinking to get a reference. This research was carried out with a qualitative approach of descriptive scope through interviews that were based on the metacognitive ladder and applied to some key informants who approved an introductory programming course with different performances: low, medium, and high. The analysis of the interviews allowed us to reveal the students' perception as a theoretical framework that includes a definition, three characteristics, a procedure, and two main application contexts. The definition is related to the resolution of problems and the execution of activities. The features are associated with four concepts, two ways of acquisition, and benefits to the resolution of problems. The procedure has six steps: understanding the situation, identifying the difficulty, decomposition into the constituent parts, pattern recognition, selecting relevant information, and designing and executing an algorithm. The main contexts of application are university and everyday life. Finally, a comparison with other theoretical frameworks allowed us to conclude that students have an accurate perception of computational thinking, but in the basic terms. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El pensamiento computacional ha sido incorporado formalmente en el sistema educativo de varios países, sin embargo, no hay consenso sobre un marco conceptual para incorporar el pensamiento computacional en el currículo. Como etapa previa a la incorporación formal del pensamiento computacional en una asignatura de introducción a la programación a nivel universitario, el objetivo de esta investigación es develar la percepción de los estudiantes sobre el pensamiento computacional para obtener un marco de referencia. Esta investigación se llevó a cabo con un enfoque cualitativo de alcance descriptivo mediante entrevistas que estuvieron basadas en la escalera metacognitiva y fueron aplicadas a algunos informantes clave que aprobaron una asignatura de introducción a la programación con diferentes rendimientos: bajo, regular, y alto. El análisis de las entrevistas permitió develar la percepción de los estudiantes como un marco conceptual que incluye una definición, tres características, un procedimiento, y dos contextos principales de aplicación. La definición está orientada a la resolución de problemas y la ejecución de actividades. Las características están relacionadas con cuatro conceptos, dos formas de adquisición, y beneficios para la resolución de problemas. El procedimiento tiene seis pasos: comprensión de la situación, identificación de la dificultad, descomposición en las partes constituyentes, reconocimiento de patrones, selección de información relevante, y diseño y ejecución de un algoritmo. Los contextos principales de aplicación son la universidad y la vida cotidiana. Finalmente, la comparación con otros marcos conceptuales permitió concluir que los estudiantes tienen una percepción acertada del pensamiento computacional, pero en los términos básicos. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Thinking | es_ES |
dc.subject | Higher education | es_ES |
dc.subject | Programming | es_ES |
dc.subject | Qualitative analysis | es_ES |
dc.subject | Interviews | es_ES |
dc.subject | Computer science education | es_ES |
dc.subject | Pensamiento | es_ES |
dc.subject | Enseñanza superior | es_ES |
dc.subject | Programación | es_ES |
dc.subject | Análisis cualitativo | es_ES |
dc.subject | Entrevista | es_ES |
dc.subject | Enseñanza de la informática | es_ES |
dc.title | Percepción de estudiantes universitarios sobre el pensamiento computacional | es_ES |
dc.title.alternative | Perception of university students about computational thinking | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2021.15491 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Pérez, J. (2021). Percepción de estudiantes universitarios sobre el pensamiento computacional. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 19(1):111-127. https://doi.org/10.4995/redu.2021.15491 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2021.15491 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 111 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 127 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 19 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.relation.pasarela | OJS\15491 | es_ES |
dc.description.references | Adell, J., Llopis, M., Esteve, M. y Valdeolivas, N. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 171-186. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22303 | es_ES |
dc.description.references | Aho, A. (2012). Computation and computational thinking. The Computer Journal, 55(7), 832-835. https://doi.org/10.1093/comjnl/bxs074 | es_ES |
dc.description.references | Basogain, X., Olabe, M. y Olabe, J. (2015). Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 46(6), 1-33. https://doi.org/10.6018/red/46/6 | es_ES |
dc.description.references | Bayeck, R. (2018). A review of five African board games: is there any educational potential? Cambridge Journal of Education, 48(5), 533-552. https://doi.org/10.1080/0305764X.2017.1371671 | es_ES |
dc.description.references | Bocconi, S., Chioccariello, A. y Earp, J. (2018). The Nordic approach to introducing Computational Thinking and programming in compulsory education. Report prepared for the Nordic@ BETT2018 Steering Group, 397-400. | es_ES |
dc.description.references | Brennan, K. y Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. En Proceedings of the 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association, 1-25. | es_ES |
dc.description.references | Compañ, P., Satorre, R., Llorens, F. y Molina, R. (2015). Enseñando a programar: un camino directo para desarrollar el pensamiento computacional. Revista de Educación a Distancia, 46(11), 1-15. | es_ES |
dc.description.references | Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C. y Woollard, J. (2015). Computational thinking - A guide for teachers. United Kingdom, Computing at | es_ES |
dc.description.references | School. | es_ES |
dc.description.references | Delcker, J. e Ifenthaler D. (2017). Computational Thinking as an Interdisciplinary Approach to Computer Science School Curricula: A German Perspective. En Rich P. y Hodges C. (eds) Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking. Educational Communications and Technology: Issues and Innovations. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_4 | es_ES |
dc.description.references | Espinosa, A. (2017). Profesores "migrantes digitales" enseñando a estudiantes "nativos digitales". MediSur, 15(4), 463-473. | es_ES |
dc.description.references | Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata. | es_ES |
dc.description.references | Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Universidad EAFIT. | es_ES |
dc.description.references | Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. | es_ES |
dc.description.references | Jagušt, T., Krzic, A., Gledec, G. y Grgi, M. (2018). Exploring Different Unplugged Gamelike Activities for Teaching Computational Thinking. En IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). https://doi.org/10.1109/FIE.2018.8659077 | es_ES |
dc.description.references | Kordaki, M. y Kakavas, P. (2017). Digital Storytelling as an Effective Framework for the Development of Computational Thinking Skills. En 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.2435 | es_ES |
dc.description.references | Mooney, A., y Lockwood, J. (2020). The Analysis of a Novel Computational Thinking Test in First Year Undergraduate Computer Science Course. All Ireland Journal of Higher Education, 12(1), 1-26. | es_ES |
dc.description.references | Park, S., Song, K. y Kim, S. (2015). EEG Analysis for Computational Thinking based Education Effect on the Learners' Cognitive Load. En Proceedings of the Applied Computer and Applied Computational Science, Kuala Lumpur, Malaysia. | es_ES |
dc.description.references | Pérez, J. (2019a). El pensamiento computacional en la vida cotidiana. Revista Scientific, 4(13), 293-306. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.15.293-306 | es_ES |
dc.description.references | Pérez, J. (2019b). DINADI: una estrategia para el diagnóstico de nativos digitales en el ámbito universitario. Revista Paradigma, 40(1), 56-75. | es_ES |
dc.description.references | Pérez, J. y Azuaje, M. (2019). LE1: una estrategia amistosa para un curso introductorio de programación. Revista Educación En Ingeniería, 14(28), 45-53. https://doi.org/10.26507/rei.v14n28.998 | es_ES |
dc.description.references | Pérez, J. y Castro, J. (2018). LRS1: un robot social de bajo costo para la asignatura "Programación 1". Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2(32), 68-77. https://doi.org/10.24054/16927257.v32.n32.2018.3028 | es_ES |
dc.description.references | Pérez, J. y Pedroza, O. (2018). LM1: una metodología de estudio para la asignatura "Programación 1". Revista Educere, 22(73), 635-648. | es_ES |
dc.description.references | Perkins, D. y Swartz, R. (1991). The nine basics of teaching thinking. En Costa, A., Bellanca. J. y Fogatry R. (eds). If minds matter: A forward to the future, 2, 53-69. Palatine: | es_ES |
dc.description.references | Skylight Publications. | es_ES |
dc.description.references | Polanco, N., Ferrer, S. y Fernández, M. (2021). Aproximación a una definición de pensamiento computacional. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 55-76. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27419 | es_ES |
dc.description.references | Sondakh, D., Osman, K. y Zainudin, S. (2020). A Proposal for Holistic Assessment of Computational Thinking for Undergraduate: Content Validity. European Journal of Educational Research, 9(1), 33-50. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.1.33 | es_ES |
dc.description.references | Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia. | es_ES |
dc.description.references | Valverde, J., Fernández, M. y Garrido, M. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 46(3), 1-18. | es_ES |
dc.description.references | Wing, J. (2006). Computational Thinking. It represents a universally applicable attitude and skill set everyone, not just computer scientists, would be eager to learn and use. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215 | es_ES |
dc.description.references | Wing, J. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 366(1881), 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118 | es_ES |
dc.description.references | Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. Revista de Educación a Distancia, 46(4), 1-47. https://doi.org/10.6018/red/46/4 | es_ES |
dc.description.references | Zapata-Ros, M. (2019). Computational Thinking Unplugged. Education in the Knowledge Society, 20(1), 1-29. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a18 | es_ES |