Resumen:
|
[EN] Commercial process simulators use in Chemical Engineering Degree is an effective tool to improve student learning. Currently, these tools are established in curricula and they allow that students can use a similar ...[+]
[EN] Commercial process simulators use in Chemical Engineering Degree is an effective tool to improve student learning. Currently, these tools are established in curricula and they allow that students can use a similar software to they will use in their professional life. Moreover, the students can analyze, simulate and optimize complex industrial problems. However, this type of software is not developed for teaching activities and it should not become an instrument which the data are entered for the students, and the results are observed like a black box, due to sometimes they are
not able to understand how the results are obtained or if the showed results are correct and consistent.
In this work, a simple industrial process resolution methodology is presented. In this methodology the problem is solved for the the students using two different ways, combining manual calculation, (the traditional one), which is used in previous subjects, with the use of the PROMAX® simulator. The observed advantages of this methodology are multiple, the consolidation of concepts from previous subjects, the student motivations when they work with this commercial software, used in companies, and satisfaction when they can solve the problem and they obtaine the same result to observed in the simulator. The activity of a process for obtaining isooctane is presented in this work. The tasks performed in the activity of a process for obtaining isooctane are showed in this work. Design calculation and analysis of the continuous stirred tank reactor where the chemical reaction occurs are presented in order to demonstrate the benefits of this combination of teaching methodologies.
[-]
[ES] El uso de simuladores comerciales en el Grado de Ingeniería Química es una herramienta muy eficaz para mejorar el aprendizaje de los alumnos. Estas herramientas establecidas en los planes de estudios actuales permiten ...[+]
[ES] El uso de simuladores comerciales en el Grado de Ingeniería Química es una herramienta muy eficaz para mejorar el aprendizaje de los alumnos. Estas herramientas establecidas en los planes de estudios actuales permiten que los estudiantes utilicen programas similares a los que utilizarán en su vida profesional. Por otra parte, también les permite analizar, simular y optimizar problemas industriales complejos. Pero la utilización de este tipo de softwares, la mayoría no pensados para actividades docentes, no debe convertirse en un instrumento en el que los alumnos introduzcan unos datos y observen los resultados, utilizándolos como caja negra, en la que no entienden como se obtienen los datos y en muchas ocasiones no sepan distinguir si los resultados son coherentes o no. En este trabajo se presenta una metodología en la que se presenta un proceso industrial relativamente sencillo y en el que los estudiantes lo resuelve de dos formas diferentes, combina el cálculo manual, es decir, el tradicional, utilizado en asignaturas anteriores, con la resolución del problema mediante el simulador PROMAX®. Las ventajas de esta metodología son múltiples, entre las que destacan, consolidación de conceptos de asignaturas anteriores, motivación por parte de los alumnos al utilizar software utilizado en las empresas y satisfacción al resolver el problema obteniendo un resultado similar al del simulador. En este artículo se presenta la actividad de un proceso de obtención de isooctano, donde se indican las tareas realizadas en el cálculo, diseño y análisis del reactor continuo de tanque agitado donde se produce la reacción química.
[-]
|