- -

Using an ANP performance management framework to manage the development of transversal competences in University degrees

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Using an ANP performance management framework to manage the development of transversal competences in University degrees

Mostrar el registro completo del ítem

Verdecho Sáez, MJ.; Alfaro Saiz, JJ.; Rodríguez Rodríguez, R.; Gómez-Gasquet, P. (2021). Using an ANP performance management framework to manage the development of transversal competences in University degrees. Central European Journal of Operations Research. 29:1-24. https://doi.org/10.1007/s10100-020-00693-7

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/176426

Ficheros en el ítem

Metadatos del ítem

Título: Using an ANP performance management framework to manage the development of transversal competences in University degrees
Autor: Verdecho Sáez, María José Alfaro Saiz, Juan José Rodríguez Rodríguez, Raúl Gómez-Gasquet, Pedro
Entidad UPV: Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses
Fecha difusión:
Resumen:
[EN] Organisations are concerned about measuring the performance of the product/service they deliver to their customers. In all types of organisations, if a proper performance assessment is to be developed, it should be ...[+]
Palabras clave: ANP , Performance management , Transversal competences , Assessment , University degrees
Derechos de uso: Reserva de todos los derechos
Fuente:
Central European Journal of Operations Research. (issn: 1435-246X )
DOI: 10.1007/s10100-020-00693-7
Editorial:
Springer-Verlag
Versión del editor: https://doi.org/10.1007/s10100-020-00693-7
Código del Proyecto:
info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PIME%2F2016%2FA%2F16/
info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PIME%2F2017%2FA%2F018/
Agradecimientos:
This work has been developed within the research projects "Use of software applications for training and assessing the UPV transversal competence "effective communication" in bachelor and master" (Ref. PIME/2016/A/16) and ...[+]
Tipo: Artículo

References

Aczél J, Saaty TL (1983) Procedures for synthesizing ratio judgement. J Math Psychol 27(1):93–102

Alfaro JJ, Ortiz A, Rodríguez R (2007) Performance measurement system for enterprise networks. Int J Product Perform Manag 56(4):305–334

AQSUC (2009) Guía para la evaluación de competencias en el área de ingeniería y arquitectura. AQSUC. Accessed www.aqu.cat/publicacions/ [+]
Aczél J, Saaty TL (1983) Procedures for synthesizing ratio judgement. J Math Psychol 27(1):93–102

Alfaro JJ, Ortiz A, Rodríguez R (2007) Performance measurement system for enterprise networks. Int J Product Perform Manag 56(4):305–334

AQSUC (2009) Guía para la evaluación de competencias en el área de ingeniería y arquitectura. AQSUC. Accessed www.aqu.cat/publicacions/

Begičević N, Divjak B, Hunjak T (2010) Decision-making on prioritization of projects in higher education institutions using the analytic network process approach. CEJOR 18(3):341–364

Bititci US, Mendibil K, Martinez V, Albores P (2005) Measuring and managing performance in extended enterprises. International J Oper Product Manag 25(4):333–353

Blanco Fernández A, Learreta Ramos B, Alba Ferré E, Asensio Castañeda E, Blanco Archilla Y, Bonsón Aventín M, Castaño Perea E, Escribano Otero JJ, García García MJ, Lara Bercial PJ, Merino Jiménez AJ, Pintor Pirzkal H, Jiménez Rodríguez RM, Terrón López MJ (2009) Desarrollo y Evaluación de competencias en educación superior. Narcea Universitaria, Madrid

Boateng P, Chen Z, Ogunlana SO (2015) An analytical network process model for risks prioritisation in megaprojects. Int J Project Manage 33:1795–1811

Choi CR, Jeong HY (2019) Quality evaluation for multimedia contents of e-learning systems using the ANP approach on high speed network. Multimedia Tools and Applications (Article in press https://doi.org/10.1007/s11042-019-7351-8)

Diaz-Balteiro L, González-Pachón J, Romero C (2017) Measuring systems sustainability with multi-criteria methods: a critical review. Eur J Oper Res 258:607–616

Folan P, Browne J (2005) Development of an extended enterprise performance measurement system. Product Plann Control 16(6):531–544

Forman E, Peniwati K (1998) Aggregating individual judgements and priorities with the analytic hierarchy process. Eur J Oper Res 108:165–169

García García MJ, Terrón López MJ, Blanco Archilla Y (2009) Desarrollo de recursos docentes para la evaluación de competencias genéricas. XV Jornadas de Enseñanza Universitaria de Informática, Barcelona

Gómez-Gasquet P, Verdecho MJ, Rodríguez-Rodríguez R, Alfaro-Saiz JJ (2018) Formative assessment framework proposal for transversal competencies: application to analysis and problem-solving competence. J Ind Eng Manag 11(2):73–89

González J, Wagenaar R (2003) Tuning educational structures in Europe. Universidad de Deusto, Bilbao

Ho W, Xu X, Dey PK (2010) Multi-criteria decision making approaches for supplier evaluation and selection: a literature review. Eur J Oper Res 202(1):16–24

Ibarra Sáiz MS (2010) INevalCO: INnovación en la EVALuación de COmpetencias Diseño y desarrollo de procedimientos e instrumentos para la evaluación de competencias entornos de aprendizaje mixtos/virtuales con la participación de los estudiantes en los títulos de grado. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, Cádiz

ICE (2015) Transversal competences rubrics. Instituto de Ciencias de la Educación. Universitat Politècnica de València, Internal documents

Ilgin MA, Gupta SM (2010) Environmentally conscious manufacturing and product recovery (ECMPRO): a review of the state of the art. J Environ Manage 91:563–591

Jablonsky J (2016) Efficiency analysis in multi-period systems: an application to performance evaluation in Czech higher education. CEJOR 24:283–296

Jonsson A, Svingby G (2007) The use of scoring rubrics: reliability, validity and educational consequences. Educational Res Rev 2:130–144

Kadoić N, Begičević N, Divjak B (2018) A new method for strategic decision-making in higher education. CEJOR 26(3):611–628

Kaplan RS, Norton DP (1992) The balanced scorecard–measures that drive performance. Harvard Bus Rev 70(1):71–79

Masmitjà JA (2013) Rúbricas para la evaluación de competencias. Ediciones Octaedro

Rodrigues Lima-Junior F, Ribeiro Carpinetti LC (2017) Quantitative models for supply chain performance evaluation: a literature review. Comput Ind Eng 113:333–346

Rodríguez Gómez G (2009) EvalHIDA: evaluación de competencias con herramientas de interacción dialógica asíncronas (foros, blogs y wikis). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, Cádiz

Saaty TL (1980) The analytic hierarchy process. McGraw-Hill, New York

Saaty TL (1996) The analytic network process: decision making with dependence and feedback. RWS Publications, Pittsburgh

Saaty TL (2001) Decision making with dependence and feedback: the analytic network process. RWS Publications, Pittsburgh

Seyhan S, Mehpare T (2010) The analytic hierarchy process and analytic network process: an overview of applications. Manag Decis 48(5):775–808

Sonseca A, Sahuquillo O, Martínez-Casas J, Carballeira J, Denia FD, Ródenas JJ (2015) Assessment of oral and written communication competences in the European higher education area: a proposal of evaluation methodologies. In: 1st International conference on higher education advances (HEAd’15), pp 2–9

Tang HWV (2018) Modeling critical leadership competences for junior high school principals: a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP, Kybernetes (Article in press https://doi.org/10.1108/k-01-2018-0015)

UPV (2014) Dimensiones competenciales. Marco UPV de definición y evaluación de adquisición de competencias. Vicerrectorado de Estudios, Calidad y Acreditación. Downloaded 20 October, 2014, http://www.upv.es/contenidos/ICEP/info/DimensionesCompetenciales.pdf

Verdecho MJ, Alfaro-Saiz JJ, Rodriguez-Rodríguez R, Ortiz Bas A (2012) A multi-criteria approach for managing inter-enterprise collaborative relationships. OMEGA 4:249–263

Verdecho MJ, Rodríguez-Rodríguez R, Alfaro-Saiz JJ (2015) Evaluación de la competencia transversal UPV “comunicación efectiva” en máster. In: International conference innodoct’15

Villa A, Poblete M (2007) Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Vicerrectorado de Innovación y Calidad de la Universidad de Deusto: Ediciones Mensajero

Yang YPO, Shieh HM, Leu JD, Tzeng G (2008) A novel hybrid MCDM model combined with DEMATEL and ANP with applications. Int J Oper Res 5(3):160–168

[-]

recommendations

 

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro completo del ítem