Resumen:
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[EN] In this work, we discuss the application of an active and collaborative teaching
strategy in the development of a practice in the laboratory class of Nanomaterials, for first-year students of the Master Degree in ...[+]
[EN] In this work, we discuss the application of an active and collaborative teaching
strategy in the development of a practice in the laboratory class of Nanomaterials, for first-year students of the Master Degree in Engineering, Processing and Characterization of Materials, as an alternative to a conventional
demonstration class. The practice was developed in three sessions and the students were divided into random groups with a coordinator chosen by the
teacher. Therefore, the responsibility for learning and making decisions was
clearly delegated to the students; meanwhile the teacher was in charge of
clarifying any doubts. In addition, a demonstrative class took place, where the
notes with technical information about the use of the equipment and the parameters of control were given. The objective of the practice for the students
was to establish their own hypotheses to determine if they were able to create
their own knowledge and to predict the results to be achieved. An improvement
was observed in the grades and in the critical abilities of the students, compared with a previous course who learned in a conventional class. These results demonstrates the effectiveness of the active and collaborative strategy
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[ES] En el presente trabajo se evalúa la aplicación de una estrategia de enseñanza activa y colaborativa en el desarrollo de una práctica en el laboratorio de Nanomateriales para estudiantes del primer año del Máster ...[+]
[ES] En el presente trabajo se evalúa la aplicación de una estrategia de enseñanza activa y colaborativa en el desarrollo de una práctica en el laboratorio de Nanomateriales para estudiantes del primer año del Máster Universitario en Ingeniería, Procesado y Caracterización de Materiales como alternativa a una clase demostrativa convencional. La práctica se llevó a cabo en tres sesiones y se dividió a los estudiantes en grupos aleatorios con un coordinador elegido por el profesor. De esta manera, la responsabilidad del aprendizaje y de tomar decisiones fue delegada netamente a los alumnos, mientras que el profesor era el encargado de resolver dudas. Se realizó una clase demostrativa y se entregó un guion con información técnica sobre el uso del equipo y los parámetros de control. El objetivo de la práctica era que los alumnos establezcan sus propias hipótesis para determinar si eran capaces de crear su propio conocimiento y de predecir los resultados a obtener. Se observó una mejora tanto en las calificaciones como en las habilidades críticas de los estudiantes, comparados con un curso anterior que había aprendido en una clase convencional, lo que demostró la eficacia de la estrategia activa y colaborativa.
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