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Autumn School Mathematical Modeling – a cooperation between ZFM and TUDa

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Autumn School Mathematical Modeling – a cooperation between ZFM and TUDa

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dc.contributor.author Kiehl, Martin es_ES
dc.date.accessioned 2022-02-01T09:01:43Z
dc.date.available 2022-02-01T09:01:43Z
dc.date.issued 2022-01-29
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/180408
dc.description.abstract [EN] Since 2000 the Zentrum f¨ur Mathematik in Bensheim (ZFM) and the Technical University Darmstadt (TUDa) have organized an annual autumn school for mathematically highly talented pupils in their last year of school. For one week, the participants work in groups on application problems, which first need to be transformed into mathematics and then be solved by mathematical analyzation and numerical approximation and implementation on a computer. Finally, the results are presented. The problems are very realistic. Only minor details may be skipped, to make the problem easier to handle and to focus on the main issue at hand, but only if they do not affect the basic result. For some of the problems there exist similar, but much simpler, counterparts that can be solved in a shorter time period even in a usual school setting. Solving those simple problems opens the outlook to the hard problems if they are mentioned before. This paper examines two applications that led to mathematical problems from analysis and geometry. es_ES
dc.description.abstract [ES] Desde el año 2000, el Zentrum für Mathematik de Bensheim (ZFM) y la Universidad Darmstadt (TUDa) organizan anualmente una escuela de otoño para alumnos con gran talento matemático que cursan el último año de estudios. Durante una semana, los participantes trabajan en grupos sobre problemas de aplicación, que primero hay que matematizar y luego resolver mediante análisis matemático y aproximación numérica. Finalmente, se presentan los resultados. Los problemas son muy realistas. Sólo se pueden omitir detalles menores, para facilitar el manejo del problema y centrarse en la cuestión principal, solo si no afectan al resultado básico. Para algunos de los problemas existen versiones más sencillas, que pueden resolverse en un periodo de tiempo más corto, incluso en un entorno escolar habitual. La resolución de esos problemas sencillos abre la perspectiva a los problemas difíciles si se introducen antes. En este trabajo se examinan dos aplicaciones que llevaron a problemas matemáticos problemas de análisis y geometría. es_ES
dc.description.sponsorship Technical University of Darmstadt es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Area of polygons es_ES
dc.subject Volume of polytpopes es_ES
dc.subject Ski-jumping es_ES
dc.subject Optimization es_ES
dc.subject Differential equations es_ES
dc.subject Area de polígonos es_ES
dc.subject Volumen de politopos es_ES
dc.subject Salto de esquí es_ES
dc.subject Optimización es_ES
dc.subject Ecuaciones diferenciales es_ES
dc.title Autumn School Mathematical Modeling – a cooperation between ZFM and TUDa es_ES
dc.title.alternative Escuela de Otoño de Modelización Matemática – cooperación ZFM - TUDa es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2022.16450
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Kiehl, M. (2022). Autumn School Mathematical Modeling – a cooperation between ZFM and TUDa. Modelling in Science Education and Learning. 15(1):117-136. https://doi.org/10.4995/msel.2022.16450 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2022.16450 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 117 es_ES
dc.description.upvformatpfin 136 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 15 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.relation.pasarela OJS\16450 es_ES
dc.description.references Hans - H Gasser (2008). Grundlagen der Auslegung des Längsprofils einer Skisprungschanze. Technical report, Fédération Internationale de Ski (FIS). es_ES
dc.description.references Immanuel Kant (1786). Metaphysische Anfangsgr¨unde der Naturwissenschaft-Vorrede Neuauflage. In: Meiner, Philosophische Bibliothek, Vol 508. Konstantin Pollok (Ed.) Meiner. es_ES
dc.description.references Audi. https://www.youtube.com/watch?v=a9-hulXu4Ys (accessed: 2021.07.05). es_ES
dc.description.references wiev1. https://wiev1.orf.at/stories/144294 (accessed: 2021.07.05). es_ES


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