[EN] Although throughout history there has been a constant manifestation of forms of rejection of the image of the head of state in the Catalan territory, the increase in political tension between Catalonia and the Spanish ...[+]
[EN] Although throughout history there has been a constant manifestation of forms of rejection of the image of the head of state in the Catalan territory, the increase in political tension between Catalonia and the Spanish state since 2012 has led to an increase in the iconoclastic phenomenon. The images that make up this visual essay are the result of an activity of image archaeology, which gives an account of the anti-Borbón iconoclastic phenomenon taking place in the plenary halls of Catalonia. Specifically, the article focuses on the recording of the traces left by the removal of the official portrait of Felipe VI. This form of symbolic or indirect iconoclasm is based on the purpose of damaging, through the displacement or concealment of the image, the principle of integrity of a work of art that has been conceived specifically for a context of officialdom. The beginnings of an ancient presence in the images invoke an absent iconography and constitute themselves as expressive agents of the political tensions of the moment.
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[ES] A pesar de que a lo largo de la historia ha sido una constante la manifestación de tipo de formas de rechazo hacia la imagen del jefe del estado en el territorio catalán, el aumento de la tensión política entre ...[+]
[ES] A pesar de que a lo largo de la historia ha sido una constante la manifestación de tipo de formas de rechazo hacia la imagen del jefe del estado en el territorio catalán, el aumento de la tensión política entre Cataluña y el estado español a partir del año 2012, ha dado lugar a un aumento del fenómeno iconoclasta. Las imágenes que integran el presente ensayo visual son el resultado de una actividad de arqueología de la imagen, que da cuenta del fenómeno iconoclasta anti borbónico que tiene lugar en los salones de plenos de Cataluña. Concretamente el artículo pone el foco en el registro de las huellas producto de la retirada del retrato oficial de Felipe VI. Esta forma de iconoclasia simbólica o indirecta se basa en el propósito de dañar, mediante el desplazamiento o la ocultación de la imagen, el principio de integridad de una obra de arte que ha sido concebida específicamente para un contexto de oficialidad. Los indicios de una antigua presencia en las imágenes invocan una iconografía ausente y se constituyen como agentes expresivos de las tensiones políticas del momento.
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