Resumen:
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[EN] The COVID-19 crisis, which has impacted on our way of life, has brought us into contact
with the vulnerability of the system. Added to this picture are the warnings that steady
growth on finite natural resources is ...[+]
[EN] The COVID-19 crisis, which has impacted on our way of life, has brought us into contact
with the vulnerability of the system. Added to this picture are the warnings that steady
growth on finite natural resources is impossible and that our way of life is deteriorating
the environment. All this serves as a breeding ground for a dystopian vision of the
future, to the extent that there is a line of "collapsist" thinking that maintains that we
are heading towards a collapse that, in fact, has already taken hold in the so-called
"underdeveloped" countries.
These concerns are present in our cultural landscape, where the audiovisual medium
plays an important role in today's culture of online connectivity. In this context, we focus
on the series L'Effondrement (The Collapse, 2019) produced by Canal + and
directed by a collective of three young filmmakers, Les Parasites (The Parasites), who
broadcast their short films on their YouTube channel.
The series or miniseries has 8 dystopian chapters of about 20 minutes that show what
this hypothetical collapse would be like: lack of supplies, organisation of ecovillages,
nuclear power stations without maintenance, creation of welfare islands for the rich,
etc. The audiovisual approach of the series is very interesting, as each chapter is a shotsequence filmed with a shoulder-mounted camera that provokes an immersive
sensation due to the absence of fragmentation of space-time.
In addition, the series has functioned as an online event, since, after its premiere, it was
broadcast openly accompanied by making off, reports and debates, which makes it a
clear example of how the audiovisual, through online platforms, can "make present", bring to the forefront issues that are often silenced or treated with little rigour; issues
called to build a collective imaginary outside hegemonic thought.
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[ES] La crisis del COVID-19, que ha impactado en nuestro modo de vida, nos ha puesto en
contacto con la vulnerabilidad del sistema. A este panorama se añaden las
advertencias de que es imposible un crecimiento constante ...[+]
[ES] La crisis del COVID-19, que ha impactado en nuestro modo de vida, nos ha puesto en
contacto con la vulnerabilidad del sistema. A este panorama se añaden las
advertencias de que es imposible un crecimiento constante en base a recursos
naturales finitos y que nuestro modo de vida está deteriorando el medioambiente. Todo
ello sirve como caldo de cultivo para una visión distópica del futuro, hasta el punto de
que existe una línea de pensamiento “colapsista” que mantiene que nos encaminamos
hacia un colapso que, de hecho, ya se ha instalado en los llamados países
“subdesarrollados”.
Estas preocupaciones están presentes en nuestro panorama cultural, donde el medio
audiovisual tiene un importante papel en la actual cultura de la conectividad online. En
dicho contexto, nos centramos en la serie L’Effondrement (El Colapso, 2019) producida
por Canal + y dirigida por un colectivo de tres jóvenes realizadores, Les Parasites (Los
Parásitos), que difunde sus cortometrajes en su canal de YouTube.
La serie o miniserie tiene 8 distópicos capítulos de unos 20 minutos que muestran cómo
sería ese hipotético colapso: falta de suministros, organización de ecoaldeas, centrales
nucleares sin mantenimiento, creación de islas de bienestar para ricos, etc. Es muy
interesante la apuesta audiovisual de la serie, pues cada capítulo es un plano-secuencia
filmado en cámara al hombro que provoca una sensación inmersiva por la ausencia de
fragmentación del espacio-tiempo.
Además, la serie ha funcionado como evento online, pues, posteriormente a su estreno,
se difundió en abierto acompañada de making off, reportajes y debates, lo cual la
convierte en un claro ejemplo de cómo el audiovisual, a través de las plataformas
online, puede “hacer presente”, traer al primer plano cuestiones a menudo silenciadas
o tratadas con poco rigor; cuestiones llamadas a construir un imaginario colectivo fuera
del pensamiento hegemónico.
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