Resumen:
|
[EN] The purpose of this presentation is to reflect on some of the problems affecting analog
and virtual archives dedicated to video art in the Southern Cone, in relation to the
accessibility, preservation and dissemination ...[+]
[EN] The purpose of this presentation is to reflect on some of the problems affecting analog
and virtual archives dedicated to video art in the Southern Cone, in relation to the
accessibility, preservation and dissemination of these audiovisual collections in the
present.
To this end we refer in the first place to institutional events that promoted the
production, circulation and dissemination of audiovisual arts in the last two decades of
the 20th century and, simultaneously, fostered the creation of physical archives or video
libraries in the region. We refer to the Encuentros Latinoamericanos de Video,
Festivales Franco-Chilenos and Franco Latinoamericanos de Video, VideoBrasil and
Buenos Aires Video. Secondly, we identify some institutional and academic projects
that, since the middle of the year 2000, have given rise to several actions for the
valorization and remediation of analogical collections dedicated to video art. Actions
through which it has been possible to give visibility, accessibility and survival to some
collections. Finally, under the premise of problematizing the initiatives that safeguard
this audiovisual culture and its difficulties to survive, common problems to audiovisual
archives in the present are pointed out, and the answers articulated by some research
projects to face them are presented.
[-]
[ES] Esta presentación tiene como objetivo reflexionar sobre algunas problemáticas que
afectan a los archivos analógicos y virtuales dedicados al videoarte en el Cono Sur, en
relación con las prestaciones de accesibilidad, ...[+]
[ES] Esta presentación tiene como objetivo reflexionar sobre algunas problemáticas que
afectan a los archivos analógicos y virtuales dedicados al videoarte en el Cono Sur, en
relación con las prestaciones de accesibilidad, conservación y difusión de estos acervos
audiovisuales en el presente. Para ello se alude, en primer lugar, a eventos institucionales que fomentaron la
producción, circulación y difusión de las artes audiovisuales en las dos últimas décadas
del siglo XX; y, simultáneamente, propiciaron la creación de archivos físicos o
videotecas en la región. Nos referimos a los Encuentros Latinoamericanos de Video, los
Festivales Franco-Chilenos y Franco Latinoamericanos de Video, VideoBrasil y Buenos
Aires Video. En segundo lugar, se identifican algunos proyectos institucionales y
académicos que desde mediados del año dos mil, han dado lugar a diversas labores de
puesta en valor y remediación de acervos analógicos dedicados al videoarte. Acciones
mediante las cuales se ha logrado dar visibilidad, accesibilidad y supervivencia a estos
patrimonios. Finalmente, bajo la premisa de problematizar las iniciativas que dan
resguardo a esta cultura audiovisual y sus dificultades de permanencia, se puntualizan
problemas comunes a los archivos audiovisuales en el presente y se presentan las
respuestas articuladas por algunos proyectos de investigación para hacerles frente.
[-]
|