Resumen:
|
[EN] Emerging art, performativity, and collaboration networks. How collaboration is
the starting point from which we often work, especially when we talk about
emerging art, and how it conditions it, creating spaces of ...[+]
[EN] Emerging art, performativity, and collaboration networks. How collaboration is
the starting point from which we often work, especially when we talk about
emerging art, and how it conditions it, creating spaces of possibility, but also
obstacles that are sometimes difficult to overcome. The opportunities and
problems that also entail artistic practices based on performativity and live act
as part of this collaboration. Also understanding creative processes as a
perpetual direct that lasts as long as participation and dialogue are active. How
the dialogical work of art requires strategies, which we can extrapolate from the
living arts, to record, document, and preserve its integrity.
As a practical example: continuo. Collective and association where we work with
the living arts, more specifically in the audiovisual environment with live music
and visuals. In its artistic project we focus on the organization of audiovisual sets
of experimental electronic music and the curation of exhibitions, whose final
objective is the dissemination —and participation— of emerging culture. The
different individuals and groups that participate in the audiovisual presentations
are bonded by their active involvement in current experimental creation and, in
the context of continuo, they become a collective identity —or community—
that accounts for a concrete reality, in a determined moment, through
collaborative productions.
[-]
[ES] Arte emergente, performatividad y redes de colaboración. De qué manera la
colaboración es el punto de partida desde el que a menudo se trabaja, más aún
cuando hablamos de arte emergente, y de qué manera lo condiciona, ...[+]
[ES] Arte emergente, performatividad y redes de colaboración. De qué manera la
colaboración es el punto de partida desde el que a menudo se trabaja, más aún
cuando hablamos de arte emergente, y de qué manera lo condiciona, creando
espacios de posibilidad, pero también obstáculos a veces difíciles de salvar. Las oportunidades y problemas que conllevan, además, las prácticas artísticas
basadas en la performatividad y el directo como parte de esta colaboración. Pero
también entendiendo los procesos creativos como un perpetuo directo que dura
en tanto que está activa la participación y el diálogo. Cómo la obra de arte
dialógico requiere de estrategias, que podemos extrapolar de las artes vivas,
para registrar, documentar y preservar su integridad.
Como ejemplo práctico: continuo. Colectivo y asociación donde trabajamos con
las artes vivas, más concretamente en el entorno audiovisual con directos de
música y visuales. En su proyecto artístico se centra en la organización de ciclos
audiovisuales de música electrónica experimental y el comisariado de
exposiciones, cuyo objetivo final es la difusión —y participación— de la creación
emergente. Los diferentes individuos y agrupaciones que participan en los ciclos
audiovisuales están unidos por su activa implicación en la creación experimental
actual y, en el contexto de continuo, se convierten en una identidad colectiva —
o comunidad— que da cuenta de una realidad concreta, en un momento
determinado, a través de producciones fruto de la colaboración.
[-]
|