Resumen:
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[EN] Today, the interruption, fragmentation and overlapping of activities configure our
modus operandi in a culture of excess (of speed and data), shaped by the means of
access to information and its perpetual virtual ...[+]
[EN] Today, the interruption, fragmentation and overlapping of activities configure our
modus operandi in a culture of excess (of speed and data), shaped by the means of
access to information and its perpetual virtual flow of images/words. The digitalization
and overexposure to data-streams have generated a new optical model: the visionnavigation. Digital obsolescence and obsolescence of the gaze, now more than ever
tired, outstripped by the myriad of visual information to which it is subjugated at full
speed. In this state of things, many are the voices that imagine another (alterpolitical)
time: a temporality that slips the hegemonic acceleration and allows seeing, thinking
and restructuring those moments of observation-expectation in an unhurried way. In
this regard, Arden Reed published Slow Art: The Experience of Looking, Sacred Images to
James Turrell (2017), a kind of manifesto in which a new artistic category is advocated.
In that regard, this text addresses video artworks created by Sam Taylor-Wood, Bill
Viola and Christian Marclay. In their works, these artists suggest a long present and
propose something as unusual and luxurious today as experiencing one's own time.
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[ES] La interrupción, la fragmentación y la superposición de actividades configuran hoy
nuestro modus operandi en esta cultura del exceso (de velocidad y de datos), perfilada
por los medios de acceso a la información y ...[+]
[ES] La interrupción, la fragmentación y la superposición de actividades configuran hoy
nuestro modus operandi en esta cultura del exceso (de velocidad y de datos), perfilada
por los medios de acceso a la información y su perpetuo fluir virtual de
imágenes/palabras. La digitalización y la sobreexposición a los data-streams en la
cultura-red han generado un nuevo modelo óptico: la visión-navegación. Obsolescencia
digital y obsolescencia de la mirada, ahora más que nunca cansada, excedida por la
miríada de informaciones visuales a la que es subyugada a toda velocidad. En este
orden de cosas, muchas son las voces que imaginan un tiempo otro (alterpolítico): una
temporalidad perpendicular a la aceleración hegemónica que permita ver, pensar y
reestructurar esos momentos de observación-expectación de manera despaciosa. A este
respecto, Arden Reed publica Slow Art: The Experience of Looking, Sacred Images to
James Turrell (2017), una suerte de manifiesto en el que una nueva categoría artística es preconizada. En este texto abordamos algunas obras de videoarte vinculadas a la
misma, centrándonos principalmente en trabajos de Sam Taylor-Wood, Bill Viola y
Christian Marclay. En sus proyectos, estos artistas conjeturan un presente dilatado y
sugieren algo hoy tan inusual y lujoso como experimentar el propio tiempo.
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