Resumen:
|
[EN] The “universal lockdowns” of the GLAM sector (Kużelewska and Tomaszuk,
2020) revealed the need to reformulate the activity of each institution to get
closer to the audience through the space 2.0. In the last year, ...[+]
[EN] The “universal lockdowns” of the GLAM sector (Kużelewska and Tomaszuk,
2020) revealed the need to reformulate the activity of each institution to get
closer to the audience through the space 2.0. In the last year, four out of five
museums have increased their digital presence to reach their publics,
according to the latest reports released by the Network of European Museums Organizations’ (NEMO, 2020). The current context, marked by sanitary
restrictions, has catalyzed the discussion concerning the role of museums in
the twenty-first century. The museuobert.cat portal, which was set into action
in just two weeks, is a collective space for the dissemination of cultural
heritage. The initiative emerged in April 2020 with the firm conviction of
strengthening the bond between museums and people in a context strictly
marked by social distancing. Currently, #museuobert’s scheme counts on the
presence of twenty-four museums from the Catalan territory and holds almost
60,000 pieces online. Through the creation of an open, plural and centralised
platform, added to the involvement of digital communication, the #museuobert
project establishes itself as a precursor of collective culture online to inspire
the dissemination of yesterday’s, today’s and tomorrow’s heritage.
[-]
[ES] Los “confinamientos universales” del sector GLAM (Kużelewska y Tomaszuk, 2020) pusieron de manifiesto la necesidad de reformular la actividad de cada institución para acercarse a la audiencia en el espacio 2.0. En ...[+]
[ES] Los “confinamientos universales” del sector GLAM (Kużelewska y Tomaszuk, 2020) pusieron de manifiesto la necesidad de reformular la actividad de cada institución para acercarse a la audiencia en el espacio 2.0. En el último año, cuatro de cada cinco museos ha incrementado su presencia digital para llegar a sus públicos, según los últimos informes de Network of European Museums Organisations (NEMO, 2020). El contexto actual, regido por las restricciones sanitarias, ha catalizado la discusión acerca del rol de los museos en el siglo veintiuno. El portal museuobert.cat, puesto en funcionamiento en tan solo dos semanas, es un espacio colectivo de difusión del patrimonio cultural. La iniciativa afloró en abril de 2020 con la firme convicción de estrechar el vínculo entre los museos y las personas en un contexto marcado por el distanciamiento social. Actualmente, el espacio #museuobert cuenta con un total de veinticuatro museos del territorio catalán y dispone de prácticamente 60.000 piezas en línea. Mediante la creación de una plataforma abierta, plural y centralizada, sumado a la implicación de la comunicación digital, el proyecto #museuobert se establece como precursor de la cultura colectiva digital para impulsar la difusión de la riqueza patrimonial de ayer, hoy y mañana.
[-]
|